4.
OČE NAŠ
U prvom dijelu nastavka našeg
razmatranja slijedi prvi od sedam zaziva Očenaša: Sveti se ime tvoje!
Razmislimo: Koliko je za nas ime Božje sveto? Što za mene znači ime Božje i svetost
Božjeg imena? Što bih trebao i mogao činiti, promijeniti u svojem životu kako
bih i vršio to što molim u ovom zazivu Očenaša?
Zatim slijedi meditacija fra Zvjezdana
Linića: Sveti se ime tvoje.
Kao i prošli put, razmatrat ćemo prema
fazama Lectio divina.
1. ZAZIV DUHU SVETOMU
Pronađi prikladno mjesto i vrijeme.
Isključi sve što te može ometati u ovom razmatranju s Bogom. Ugodno se smjesti
i opusti. Odredi si vrijeme koje želiš provesti u molitvi. Saberi se. Zazovi
Duha Svetoga (svojim riječima ili nekom molitvom Duhu Svetomu) da ti pomogne
osluškivati Božji glas. Ovo je vrijeme koje želiš posvetiti Bogu kako bi On
mogao govoriti tvome životu.
Zatim sabrano, meditativno izmoli
Očenaš.
2.
LECTIO
Počni polako i pažljivo čitati
predložene tekstove. Bog nas uči kako ćemo ga tražiti i slušati u šutnji. U
otkrivanju Božjeg glasa u tekstu i riječi koju ti trebaš čuti mogu ti pomoći
neka pitanja: “Što te se posebno dojmilo u tekstu? Koja rečenica, riječ, izraz?
“Fokusiraj se na odabrani detalj. Svakog dana tijekom tjedna u kojem
razmatramo, možeš ovaj tekst iznova pročitati i zastati nad nekom novom riječi
ili rečenicom i nju razmatrati.
IZ
KATEKIZMA KATOLIČKE CRKVE
SEDAM
PROŠNJI
2803 Pošto smo se
stavili u prisutnost Boga našeg Oca, da mu se poklonimo, da ga ljubimo i
blagoslovimo, Duh posinstva daje da se iz naših srdaca uzdigne sedam prošnji,
sedam blagoslova. Prve tri, većma bogoslovne, privlače nas slavi Očevoj, dok
četiri zadnje, kao putovi prema njemu, njegovoj milosti prikazuju našu bijedu:
"Bezdan doziva bezdan" (Ps 42,8).
2804
Prvi
skup prošnji vodi nas k njemu, za njega: tvoje ime, tvoje kraljevstvo, tvoja
volja. Ljubavi je vlastito da prvo misli na onoga koga ljubi. U svakoj od tih
triju molbi, ne spominjemo sebe, već smo obuzeti istom "žarkom
željom", pa i "tjeskobom" ljubljenoga Sina Božjega za slavu
Očevu: "Sveti se (...). Dođi (...) Budi": Ove tri molbe već su
uslišane u žrtvi Krista Spasitelja, no, sada su upravljene s nadom u Konačno
ispunjenje, Budući da Bog još nije sve u svima.
2805
Drugi
skup prošnji odvija se u tonu nekih euharistijskih epikleza: prinos je naših
iščekivanja i privlači pogled Oca milosrđa. Uzlazi od naš i tiče nas se sada,
na ovom svijetu: "Daj nam (...) otpusti nam(...) ne uvedi nas (...) izbavi
nas." Četvrta i peta molba odnose se na naš život, kao takav, ili da ima
hrane, ili da bude liječen od grijeha: zadnje dvije odnose se na našu borbu za
pobjedu Života, na samu borbu molitve.
2806
Prve
tri prošnje jačaju nas u vjeri, ispunjaju nadom i zapaljuju ljubavlju. Kao
stvorovi i k tome grešnici, moramo moliti za sebe; ono " nas" po
mjeri svijeta i povijesti, prinosimo Božjoj ljubavi bez mjere. Jer po imenu
svoga Krista i po kraljevstvu svoga Svetog Duha, naš Otac ostvaruje svoj naum
spasenja za nas i za cijeli svijet.
I. "Sveti se ime tvoje"
2807
Riječ
"(po)svetiti" ne smije se ovdje uzeti u uzročnom smislu (samo Bog
posvećuje, čini svetim), nego u smislu uvažavanja: priznati svetim, ophoditi na
svet način. Zato se u klanjanju, takvo zazivanje shvaća kao pohvala i zahvala.
Ovoj nas je prošnji Isus naučio kao želji (optativ): to je molitva, želja i
iščekivanje, u čemu su zauzeti i Bog i čovjek. Već od prve prošnje našem Ocu
uronjeni smo u najdublju tajnu njegova Božanstva i u dramu spasenja
čovječanstva. Iskati da se njegovo ime "sveti" uključuje nas u
dobrohotni njegov naum "što ga je prije zasnovao", "da budemo
sveti i neporočni pred njim u ljubavi".
2808
U
odlučujućim trenucima svoga nauma spasenja, Bog objavljuje svoje ime, ali On ga
objavljuje dovršavajući svoje djelo. To se djelo, međutim, za nas i u nama
ostvaruje, samo ako se ime njegovo posvećuje po nama i u nama.
2809
Božja
je svetost nedokučiva srž njegove vječne tajne. Ono što je od nje očitovano u
stvaranju i povijesti Pismo naziva Slava, ižarivanje njegova Veličanstva.
Stvarajući čovjeka "na svoju sliku, sebi slična" (Post 1,26), Bog ga
kruni "slavom" (Ps 8,6), ali počinivši grijeh čovjek je lišen
"slave Božje" (Rim 3,23). Otada Bog svoju svetost očituje
objavljujući i darivajući svoje Ime, da čovjeka obnovi "po slici njegova
Stvoritelja" (Kol 3,10).
2810 U obećanju
danom Abrahamu i u popratnoj zakletvi Bog zalaže samoga sebe, a da ne otkriva
svog imena. Počinje ga objavljivati Mojsiju, a očituje ga u očima cijelog
naroda spašavajući ga od Egipćana: "Ogrnuo se slavom" (Izl 15,1). Nakon
Saveza na Sinaju, ovaj narod je "njegov" i on mora biti "sveti
narod", jer u njemu prebiva Ime Božje.
2811 Međutim, unatoč
svetom Zakonu koji mu sveti Bog opetovano daje ("Sveti budite. Jer sam
svet ja, Gospodin, Bog vaš": Lev 19,2) i premda je Gospodin "zbog
svog imena" strpljiv, narod se odvraća od Sveca Izraelova i
"oskvrnjuje njegovo ime među narodima". Zato su pravednici Starog
saveza, siromašni povratnici iz izgnanstva i proroci, bili zapaljeni revnošću
za Ime.
2812 Konačno, u
Isusu nam je ime Svetoga Boga objavljeno i darovano u tijelu, kao Spasitelj:
objavljeno onim što on Jest, njegovom Riječju i njegovom Žrtvom. To je srž
njegove svećeničke molitve: "Oče sveti ... za njih posvećujem samog sebe
da i oni budu posvećeni u istini" (Iv 17,19). Budući da sâm
"posvećuje" svoje ime, Isus nam objavljuje ime Očevo (Iv 17,6). I kad
je dovršio svoj Vazam, Otac mu daje "ime koje je iznad svakog imena":
"Isus Krist jest Gospodin na slavu Boga Oca" (Fil 2,9-11).
2813 U vodi krštenja
smo oprani, posvećeni, opravdani "u imenu Gospodina našega Isusa Krista i
u Duhu Boga našega" (1 Kor 6,11). U cijelom našem životu, Otac naš poziva
nas "na svetost" (1 Tim 4,7); i budući da je od njega što smo "u
Kristu Isusu, koji nama posta (...) posvećenje" (1 Kor 1,30), treba radi
njegove slave i našeg Života da njegovo ime bude posvećeno u nama i po nama. To
je razlog hitnosti prve prošnje. Uostalom tko bi mogao Boga posvetiti, kad on
sam posvećuje. Ali zato što je sam rekao "Budite mi dakle sveti, jer sam
ja, Jahve svet" (Lev 20,26), molimo i tražimo da mi koji smo na krštenju
posvećeni ustrajemo u onome što smo počeli biti. I to molimo svaki dan jer
danomice griješimo, i zato se moramo očistiti od grijeha neprestanim
posvećivanjem (...). Utječemo se, dakle, molitvi da ta svetost ostane u nama.
2814
Bezuvjetno
ovisi od našeg Života i od naše molitve da njegovo ime bude posvećeno među
narodima. Molimo Boga da posveti svoje ime, jer on svetošću spašava i posvećuje
sve stvorenje (...). Radi se o imenu koje daje spasenje izgubljenom svijetu,
ali molimo da ime Božje bude posvećeno u nama, po našem životu. Ako, naime,
živimo pravedno, ime je Božje blagoslovljeno, ako, pak, živimo nečasno, ime se
Božje grdi, prema riječima apostola: "Ime se Božje zbog vas grdi među
poganima" (Rim 2,24). Mi, dakle, molimo da zaslužimo biti sveti, kako je
sveto ime Boga našega. Kad kažemo "Sveti se ime tvoje", molimo da ono
bude posvećeno u nama koji smo u njemu, ali također i u drugima koje milost
Božja još čeka, da se uskladimo sa zapovjedi koja nas obvezuje da molimo za
sve, čak i za neprijatelje. Evo zašto izričito ne govorimo: Sveti se ime tvoje
"u nama", jer molimo da to bude u svim ljudima.
2815 Ova prošnja,
koja sadrži sve, uslišana je Kristovom molitvom, a tako i ostalih šest koje
slijede. Molitva Ocu našem naša je molitva, ako je molimo "u ime"
Isusovo. Isus u svećeničkoj molitvi moli: "Oče sveti, sačuvaj ih u svom
Imenu, koje si mi dao" (Iv 17,11).
Fra
Zvjezdan Linić: 3. Sveti se ime Tvoje
Kad je Bog stvorio čovjeka, dao mu je
punomoć da svemu što je stvorio podari ime. Čovjek je to i učinio. U slikovitom
govoru Biblije to zapravo znači odrediti svemu mjesto i značenje. A čovjeku je
dano dostojanstvo da gospodari svim drugim vidljivim stvorenjima. I svaki
čovjek jednako tako prima ime. Redovito to čini čovjek onima koji su životno
ovisni o njemu. Međutim, u Bibliji se često spominje kako je to ime sam Bog
odredio. Tada je i ime dragocjeni podatak Božje volje, plana i ljubavi. Tako je
promijenio ime Abrahamu, Jakovu i drugima. Bogu puno znači naše ime. To je
uvijek rečeno na naš ljudski način, jer su nam neistražive tajne Božjega srca.
Ipak nam preko proročkih spisa poručuje da nas rado zove našim imenom i da je
naše ime urezano u dlan njegove ruke. Smijemo reći iz tolikih svjedočanstava
Svetoga pisma da je Bogu naše ime sveto i da ga izgovara s ljubavlju. To je
razlog neizrecive radosti vjernika što ih u novije vrijeme prepjevavamo u
poznatoj pjesmi o Božjem zovu uz riječi: "O Bože, zar si pozvao mene?
Tvoje usne moje rekoše ime!" Bilo bi divno kad bi i nama bilo sveto
najprije naše vlastito ime, tj. naš vlastiti život, naše biće, i kad bismo se u
potpunosti prihvatili i prepoznali kao ljubljena bića Bogu dragocjena. Nadalje,
to je u isto vrijeme izazov i nama da nam postanu sveta imena naših bližnjih i
da ih s poštovanjem izgovaramo te na taj način svoje bližnje s ljubavlju
susrećemo. To je lijep način da naša zajedništva postanu bogatija i ljepša. I
Bog ima svoje ime. Židovima je ono bilo tako sveto da ga se nisu usudili ni
izgovoriti. Židovsko vlastito ime za Boga je Jahve. Ipak su oni u izgovoru
zamjenjivali to sveto ime naslovima: Svevišnji, Gospodin, Presveti i slično. U
Isusu nam je i Bog i njegovo ime postalo blisko. Isus je imenovan po prorocima
i u Novom zavjetu imenom Emanuel, što znači "Bog s nama". On nam je
približio Boga, tako da smijemo njegovo ime izgovarati. Neka nam Božje ime bude
sveto. Neka nam svi nazivi za Boga budu sveti. Bog je vrijedan našeg poštovanja
i ljubavi. I naše usne smiju izgovarati to sveto ime. To činimo u svakoj molitvi.
Na usnama nam je ime Božje, darovano kao Otac, Sin i Duh Sveti. Sve nam to
govori o blizini i ljubavi. Izgovaraj i danas u molitvi Očenaša svjesno i
spremno taj početni dio gdje s Isusom govorimo da se sveti ime Božje.
"Sveti se ime tvoje!" Moli to za sebe. Neka u tvojem biću uvijek bude
srce spremno da poštuje tajnu nevidljivog Boga po objavljenom imenu. Moli da
tvoje usne i tvoje srce nikada bez dužnog poštovanja ne izgovore Božje ime.
Nije vrijedno da se to sveto ime brzopleto ili pogrdno izgovara. Moli u isto
vrijeme i za naš narod i za mnoge u njemu koji nažalost znaju tako grubo
vrijeđati ime Božje. Moli za vjernike da ne gaze po svetinjama svoje vjere;
moli za nevjernike da ne vrijeđaju ono što je vjernicima sveto. Moli da se u
našoj domovini Hrvatskoj zaista poštuje i sveti Božje ime, jer se i on s
ljubavlju sjeća našeg imena, a isto tako se s ljubavlju sjeća i 4 imena našega
hrvatskog naroda.
3.
MEDITATIO
Odabranu riječ ili rečenicu polako
usvoji. Zapamti je i polagano ponavljaj, dozvoljavajući joj da uđe u dijalog s
tvojim unutarnjim svijetom misli, briga i osjećaja. Neka te ovo unutarnje
poniranje uvede u dijalog s Bogom. Neka te u tome vode sljedeća pitanja: „Što
mi poručuje odabrana riječ, izraz, rečenica? Što mi govori o Božjoj ljubavi prema
čovjeku? Što ova riječ, rečenica, izraz govori meni? Koliku važnost ima danas
za moj život? Zašto baš ta riječ, rečenica…? Po čemu ti je jedinstvena?“
Predlažemo da je ispišeš i pišeš
odgovore, odnosno ovo cjelokupno razmatranje te svjedočenje o njezinom značenju
u tvojem životu.
4.
ORATIO
Komuniciraj s Bogom kao što bi to učinio
s nekim za koga znaš da te voli i prihvaća. I predaj mu ono što si otkrio u
sebi za vrijeme razmatranja, svoje misli, brige, želje, nadanja. Pitaj ga da li
su u skladu s Njegovim planom za tebe? Što ti želi poručiti? Da li te želi
mijenjati i na koji način? Osluškuj odgovor u tišini. Odgovori molitvom na
Njegovu riječ.
Napiši/zapiši osluškivani odgovor i svoj
odgovor - molitvu.
5.
KONTEMPLATIO
Otpočini u Božjoj blizini. Raduj se u
spoznaji da je Bog s tobom i u riječi i u tišini. U kontemplaciji se okrećemo
od aktivizma i učimo se jednostavno biti u prisutnosti nebeskog Oca. Ne boj se
rastresenosti i neuspješnog razmatranja i kontemplacije. Ne činimo to mi, nego
Gospodin u nama. Ne sudi uspješnost molitve po osjećajima, već se prepusti da
Bog djeluje u tvom srcu onako kako On želi. Bitno je da u tom vremenu budeš sa
svojim Bogom.
6.
ACTIO
Bog nas poziva na zajedništvo s njim,
ali nam daje i poslanje. Pretoči u život ono što Bog od tebe traži u molitvi.
Donesi neku konkretnu odluku. Gdje te Gospodin danas treba? Kako možeš postati
Božji dar za druge?
Zapiši akciju, apostolat na koji te ovo
razmatranje i molitva potaknulo i učini to.
Nema komentara:
Objavi komentar