nedjelja, 24. svibnja 2015.

Meditacija "Oče naš"- osmi dio tekstova za razmatranje

U osmoj meditaciji je promišljanje o zazivu " I otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima našim“.  Neka nam u ovom promišljanju budu od koristi smjernice našeg vlč. Andrije, a misli fra Zvjezdana budu poticaj na dublje promišljanje po ovom zazivu.


8. OČE NAŠ
I otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima našim peti je zaziv Očenaša. Dug, dužnost, dužnici… Riječi koje baš i ne volimo. Biti dužan, imati dužnosti, imati dužnike i ne moći vratiti, naplatiti ono što smo dali… U Isusovom odnosu prema Bogu i čovjeku teško da postoje financije, krediti, dugovanja, kamate… Ili možda mislimo da postoje? Ne trgujemo li katkad s Bogom? A s ljudima? Koja je naša cijena? Koliko nam vrijede drugi? A Bog? U kojoj valuti vršimo obračun? Razmatrajmo na što je Isus mislio dok je sam molio i učio svoje učenike moliti ovaj zaziv: I otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima našim. U drugom dijelu slijedi meditacija fra Zvjezdana Linića: I otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima našim?
Kao i dosad, razmatrat ćemo prema fazama Lectio divina.

1. ZAZIV DUHU SVETOMU 
Pronađi prikladno mjesto i vrijeme. Isključi sve što te može ometati u ovom razmatranju s Bogom. Ugodno se smjesti i opusti. Odredi si vrijeme koje želiš provesti u molitvi. Saberi se. Zazovi Duha Svetoga (svojim riječima ili nekom molitvom Duhu Svetomu) da ti pomogne osluškivati Božji glas. Ovo je vrijeme koje želiš posvetiti Bogu kako bi On mogao govoriti tvome životu. Zatim sabrano, meditativno izmoli Oče naš.

2. LECTIO 
Počni polako i pažljivo čitati predložene tekstove. Bog nas uči kako ćemo ga tražiti i slušati u šutnji. U otkrivanju Božjeg glasa u tekstu i riječi koju ti trebaš čuti mogu ti pomoći neka pitanja: Što te se posebno dojmilo u tekstu? Koja rečenica, riječ, izraz?“ Fokusiraj se na odabrani detalj. Svakog dana tijekom tjedna u kojem razmatramo, možeš ovaj tekst iznova pročitati i zastati nad nekom novom riječi ili rečenicom i nju razmatrati.

IZ KATEKIZMA KATOLIČKE CRKVE

V. "Otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima našim"

2838 Ta prošnja iznenađuje. Kada bi sadržavala samo prvi dio rečenice "Otpusti nam duge naše", mogla bi se, neizravno, uključiti u prve tri prošnje Gospodnje molitve, jer je Kristova žrtva "za otpuštenje grijeha". Ali po drugom dijelu, naša molitva neće biti uslišana, ako prije ne ispunimo jedan zahtjev. Naša molba je okrenuta budućnosti, naš joj odgovor mora prethoditi, jer ih povezuje jedna riječ: "kako". "OTPUSTI NAM DUGE NAŠE" ...

2839 Očenaš smo počeli moliti sa smionim pouzdanjem. Moleći Oca da njegovo ime bude posvećeno, molili smo ga da budemo sve posvećeniji. No, iako obučeni u krsne haljine, ne prestajemo griješiti, odvraćati se od Boga. Sada se, ovom novom molitvom, kao rasipni sin, vraćamo k njemu i, kao carinik, priznajemo se grešnima pred njim. Naša molba počinje s "priznanjem", kojim istodobno priznajemo svoju bijedu i njegovo milosrđe. Naša je nada izvjesna, jer u njegovu Sinu "imamo otkupljenje, otpuštenje grijeha" (Kol 1,14; Ef 1,7). Djelotvoran i nesumnjiv znak njegova praštanja nalazimo u sakramentima Crkve.

2840 Međutim, a ovo je strašno, ta bujica milosrđa ne može prodrijeti u naše srce, sve dok ne oprostimo onima koji su nas uvrijedili. Ljubav je, kao i Tijelo Kristovo, nedjeljiva: ne možemo ljubiti Boga koga ne vidimo, ako ne ljubimo brata i sestru koje vidimo. Odbijanjem praštanja braći i sestrama naše se srce zatvara, i njegova tvrdoća čini ga nepropusnim za milosrdnu ljubav Očevu; priznanjem grijeha naše se srce otvara njegovoj milosti.

2841 Ova je prošnja toliko važna da je jedina kojoj se Gospodin vraća razlažući je u Govoru na gori. Čovjeku je nemoguće udovoljiti ovom mučnom zahtjevu otajstva Saveza. No, "Bogu je sve moguće".

"... KAKO I MI OTPUŠTAMO DUŽNICIMA NAŠIM"

2842 Ovaj "kako" nije jedini u Isusovu nauku: "Budite dakle savršeni, 'kako' je savršen Otac vaš nebeski" (Mt 5,48); "budite milosrdni `kako' je Otac vaš milosrdan" (Lk 6,36); "Zapovijed vam novu dajem: ljubite jedni druge `kako' sam ja ljubio vas" (Iv 13,34). Nemoguće je opsluživati Gospodinovu zapovijed, ako to biva izvanjskim oponašanjem božanskog uzora. Ovdje je, pak, riječ o životnom udjelu u Svetosti, Milosrđu i Ljubavi Boga našega, koje provire "iz dubine srca". Samo Duh koji je naš život (Gal 5,25), može učiniti "našima" iste osjećaje koji su bili u Kristu Isusu. Tada postaje moguće jedinstvo praštanja: "Praštajući jedni drugima `kao što' i Bog u Kristu nama oprosti" (Ef 4,32).

2843 Tako zaživljuju Gospodnje riječi o praštanju, toj ljubavi koja ljubi sve do kraja. Prispodoba o nemilosrdnom sluzi, koja zaokružuje Gospodinov nauk o crkvenom zajedništvu, završava ovim riječima: "Tako će i Otac moj nebeski učiniti s vama ako svatko od srca ne oprosti svome bratu". Sve se veže i razvezuje tu u "dubini srca". Nije u našoj moći ne osjetiti i zaboraviti uvredu, ali srce koje se predaje Duhu Svetom pretvara ranu u samilost i pročišćava sjećanje okrećući uvredu u zagovor.

2844 Kršćanska molitva ide sve do opraštanja neprijateljima. Preobražava učenika suobličujući ga njegovom Učitelju. Opraštanje je vrhunac kršćanske molitve; samo srce, usklađeno s Božjom samilošću, može primiti dar molitve. Opraštanje također svjedoči da je u našem svijetu ljubav jača od grijeha. Nekadašnji i današnji mučenici daju to Isusovo svjedočanstvo. Opraštanje je osnovni uvjet pomirenja kako djece Božje s njihovim Ocem tako i ljudi međusobno.

2845 Ovo, u biti, božansko praštanje nema granice ni mjere. Bilo da je riječ o uvredama ("grijehu" po Lk 11,4 ili "dugu" po Mt 6,12) mi smo, u stvari, uvijek dužnici: "Nikomu ništa ne dugujte, osim da jedni druge ljubite" (Rim 13,8). Zajedništvo Presvetog Trojstva je izvor i mjerilo istinitosti svakog suodnosa. Ono se živi u molitvi, osobito u Euharistiji. Zato Bog ne prima žrtve od zavađenoga, već mu nalaze da se vrati od oltara i prije se pomiri s bratom, da miroljubivim molitvama i Bog može biti umiren. Veća je žrtva Bogu nas mir i bratska sloga i puk skupljen u jedinstvu Oca i Sina i Duha Svetoga.

Fra Zvjezdan Linić: 7. Otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima našim

I otpusti nama duge naše

Često molimo Očenaš. U toj osnovnoj kršćanskoj molitvi ponavljamo Isusove nakane. On nam je darovao tu molitvu. Posebno mi je prisutna nakana Očenaša koja govori o silnoj potrebi da se izglade dugovi koji opterećuju ljudsku savjest.

Postoje dugovi koje imamo prema Bogu. To je logično. Bog nas je stvorio i usadio u tajnu ljudskog bića plan stvaranja. Međutim, darovao nam je i slobodu kao najizvrsnijem djelu svoga stvaranja. Mi smo njegovo vrhunsko djelo u vidljivom svijetu. Iz te slobode čovjek je u mogućnosti da učini mnogo toga što nije u skladu sa smislom njegova života. To je onda i nered u odnosu na Boga Stvoritelja i davatelja života. Tako se gomilaju dugovi prema Bogu. Mi ga s pravom molimo da nam otpusti svekolike dugove koji opterećuju našu savjest. Slično smijemo promatrati i naše odnose prema ljudima oko sebe. Svaki čovjek živi u odnosu. Nitko nije otok. Nitko nije sam. U životnoj smo povezanosti s roditeljima, rodbinom, ljudima na radnom mjestu, prijateljima, prolaznicima, znancima i mnogim drugima od kojih tražimo određene usluge. Mnoge ćemo tako samo jednom u životu sresti, a neke susrećemo često.

Naši susreti nisu uvijek čisti i slobodni od svake zloće i sebičnosti. I tu nastaju dugovi ljubavi. Znamo zatajiti u ljubavi prema bližnjemu. Jedni drugima dugujemo ljubav, a često je uskratimo. Jedni druge povrijedimo. Ima tu i nehotičnih radnji zbog kojih netko može trpjeti. Često i bez krivnje zadajemo bol jedni drugima. Nekada razočaramo ljude kraj sebe ili ih sablaznimo svojim ponašanjem. Dugovi se gomilaju. Kad razmišljamo o sebi i o ljudima oko nas, čini nam se da nam mnogi duguju mnogo. Čini nam se da smo prikraćeni u ljubavi, da nam se nije dalo dovoljno priznanja, da nam nije omogućen neki posao, da nam je nanijeta nepravda. Sve su to dugovi za koje mi mislimo da su nam skrivili drugi.

Tko sve to može isplatiti? Čovjek u svakom slučaju može nešto učiniti. Ali to je uvijek malo. Neku nespretnu riječ, neki ogovor ili čak klevetu ne možemo više nikada ispraviti. Neke nepravde nećemo moći nikada adekvatno isplatiti. Neko razočaranje mi ne možemo zaliječiti. Pogotovo ne možemo to učiniti prema onima koji su se preselili u vječnost. Ostajemo trajni dužnici mnogima. Jednako tako ni nama neće nikada biti učinjena potpuna pravda na ovome svijetu. Neke će rane ostati žive u dubinama našega srca. Znamo da nam čovjek neće moći ispraviti zlo koje nam je počinio. Ljudska sudišta redovito ne ispravljaju ono najdublje i ono što je najviše ranjeno u čovjeku, a to je srce, duša. Ljudska sudišta pokušavaju uspostaviti neku društvenu ravnotežu, ali ne mogu prodrijeti u dubine duše.

Zato u Očenašu molimo da to Bog učini. On to može. On nas ispunjava čestim iskustvima oproštenja dugova. U ritmu vjerskog života često smo dionici toga dara. Bog nam često govori da nam je sve oprošteno i da smijemo započeti novi život. Ono na što nas ipak Očenaš potiče jest da učinimo sve koliko je do nas da i naše međusobne dugove brišemo i da ništa ne gradimo na osjećajima nepravde i povrijeđenosti. Iskustvo našeg međusobnog praštanja omogućit će nam ono najdublje neizrecivo iskustvo potpunog i radosnog oproštenja koje dolazi od Boga.

Kako i mi otpuštamo dužnicima našim

Molitva Očenaša nas upozorava i na činjenicu da ima mnogo neriješenih dugova u našem životu. Misli se pritom i u životu ljudi oko nas. Na svojem srcu nosimo brojne rane. Često nam se čini da nas je netko zapostavio, da nam je učinio nepravdu. Katkada je to istina, katkada nam se samo pričinja. Nerijetko doživljavamo da smo prikraćeni u ljubavi. U tom smo pogledu zapravo uvijek gladni. Imamo osjećaj da nam ljudi ne mogu pružiti onoliko ljubavi koliko je trebamo. Ta bi nas činjenica po sebi trebala upućivati sve jače prema istinskom izvoru života i ljubavi, prema onome koji nas je do kraja i potpuno ljubio. To je Isus. Međutim, mi ipak ostajemo blokirani u našem ranjenom osjećaju da nas ljudi dovoljno ne ljube, da nas ne prihvaćaju ili da nas ne priznaju. Sve to stvara u našem srcu praznine, a u dubinama naše duše kao da se gomilaju dugovi što mislimo da nam ih duguju ljudi koji nam ne daju koliko nama treba.

To je i tajna naše ograničenosti. I to nas opterećuje. Tražimo i očekujemo od ljudi oko nas ono što mislimo da nam treba i na što imamo pravo, a ne želimo svoje potrebe uskladiti s onim što čovjek može i koliko sam ima. U tom neskladu između naših želja i mogućnosti ljudi oko nas događaju se brojni nesporazumi, međusobna ranjavanja. Ostaju među nama brojni dugovi.
Isus nas zove da se okrenemo aktivnom nastojanju učiniti ljudima ono što bismo sami htjeli da oni nama učine. To je zlatno pravilo njegova evanđelja. Sve što želite da ljudi vama čine, činite vi drugima.

Poziv na otpuštanje dugova je trajan, a neprestano ga ponavljamo u okviru našega Očenaša. Nije važno jesu li to stvarni dugovi uskraćene ljubavi, ili dugovi naše osjetljive umišljenosti. Valja praštati dugove svim dužnicima. Oproštenje dugova početak je novih i obnovljenih ljudskih odnosa. Oproštenje dugova bit će siguran temelj za duboko iskustvo onog oproštenja koje uistinu Bog Otac podjeljuje svima nama: jer pred njim nitko od ljudi nije bez duga ljubavi.

Fra Zvjezdan Linić

3. MEDITATIO 
Odabranu riječ ili rečenicu polako usvoji. Zapamti je i polagano ponavljaj, dozvoljavajući joj da uđe u dijalog s tvojim unutarnjim svijetom misli, briga i osjećaja. Neka te ovo unutarnje poniranje uvede u dijalog s Bogom.
Neka te u tome vode sljedeća pitanja: „Što mi poručuje odabrana riječ, izraz, rečenica? Što mi govori o Božjoj ljubavi prema čovjeku? Što ova riječ, rečenica, izraz govori meni? Koliku važnost ima danas za moj život? Zašto baš ta riječ, rečenica…? Po čemu ti je jedinstvena?“
Predlažemo da je ispišeš i pišeš odgovore, odnosno ovo cjelokupno razmatranje te svjedočenje o njezinom značenju u tvojem životu.

4. ORATIO 
Komuniciraj s Bogom kao što bi to učinio s nekim za koga znaš da te voli i prihvaća. I predaj mu ono što si otkrio u sebi za vrijeme razmatranja, svoje misli, brige, želje, nadanja. Pitaj ga da li su u skladu s Njegovim planom za tebe? Što ti želi poručiti? Da li te želi mijenjati i na koji način? Osluškuj odgovor u tišini. Odgovori molitvom na Njegovu riječ. Napiši/zapiši osluškivani odgovor i svoj odgovor - molitvu.

5. KONTEMPLATIO 
Otpočini u Božjoj blizini. Raduj se u spoznaji da je Bog s tobom i u riječi i u tišini. U kontemplaciji se okrećemo od aktivizma i učimo se jednostavno biti u prisutnosti nebeskog Oca. Ne boj se rastresenosti i neuspješnog razmatranja i kontemplacije. Ne činimo to mi, nego Gospodin u nama. Ne sudi uspješnost molitve po osjećajima, već se prepusti da Bog djeluje u tvom srcu onako kako On želi. Bitno je da u tom vremenu budeš sa svojim Bogom.

6. ACTIO 
Bog nas poziva na zajedništvo s njim, ali nam daje i poslanje. Pretoči u život ono što Bog od tebe traži u molitvi. Donesi neku konkretnu odluku. Gdje te Gospodin danas treba? Kako možeš postati Božji dar za druge?

Zapiši akciju, apostolat na koji te ovo razmatranje i molitva potaknulo i učini to.

Nema komentara:

Objavi komentar