utorak, 9. lipnja 2015.

Meditacija "Oče naš"- deveti dio tekstova razmatranja

U zazivu: I ne uvedi nas u napast, pred oči nam je stavljeno promišljanje o našoj slobodi. Toliko o njoj sanjamo, toliko se njome dičimo, želimo je postići, a onda i sačuvati. Naš Otac hoće nas slobodne. On nas sigurno ne uvodi u napast. To je nemoguće povezati s njegovom biti. No, što onda molimo u ovom zazivu? Dopustimo Isusu da nas i ovaj put pouči tijekom naših razmatranja. U drugom dijelu slijedi meditacija fra Zvjezdana Linića: I ne uvedi nas u napast. Kao i dosad, razmatrat ćemo prema fazama Lectio divina.


1.      ZAZIV DUHU SVETOMU
Pronađi prikladno mjesto i vrijeme. Isključi sve što te može ometati u ovom razmatranju s Bogom. Ugodno se smjesti i opusti. Odredi si vrijeme koje želiš provesti u molitvi. Saberi se. Zazovi Duha Svetoga (svojim riječima ili nekom molitvom Duhu Svetomu) da ti pomogne osluškivati Božji glas. Ovo je vrijeme koje želiš posvetiti Bogu kako bi On mogao govoriti tvome životu. Zatim sabrano, meditativno izmoli Oče naš.

2.      LECTIO
Počni polako i pažljivo čitati predložene tekstove. Bog nas uči kako ćemo ga tražiti i slušati u šutnji. U otkrivanju Božjeg glasa u tekstu i riječi koju ti trebaš čuti mogu ti pomoći neka pitanja: Što te se posebno dojmilo u tekstu? Koja rečenica, riječ, izraz?“Fokusiraj se na odabrani detalj. Svakog dana tijekom tjedna u kojem razmatramo, možeš ovaj tekst iznova pročitati i zastati nad nekom novom riječi ili rečenicom i nju razmatrati.

IZ KATEKIZMA KATOLIČKE CRKVE
VI. "Ne uvedi nas u napast"

2846 Ova prošnja seže u korijen prethodne, jer su naši grijesi plod pristanka na napast. Molimo našeg Oca da nas u nju ne "uvede". Teško je grčki izraz prevesti jednom riječju: znači "ne dopustiti unići u", "ne dopusti da podlegnemo napasti". "Bog ne može biti napastovan na zlo, i ne napastuje nikoga" (Jak 1,13). Naprotiv, želi nas od nje osloboditi. Mi ga molimo da ne dopusti da krenemo putem koji vodi u grijeh. Uključeni smo u borbu "između tijela i Duha". Ova prošnja moli Duha razlučivanja i jakosti.

2847 Duh Sveti nam omogućuje razlučivati između kušnje, nužne za rast unutarnjeg čovjeka, što vodi k "prokušanoj kreposti" (Rim 5,3-5), i napasti koja vodi u grijeh i smrt. Moramo također razlikovati što je "biti napastovan" a što je "pristati" na napast. Konačno, dar razlučivanja razobličuje varku napasti: prividno, njezina je ponuda "dobra, zamamljiva za oči i poželjna" (Post 3,6) a, u stvari, plod joj je smrt. Bog ne želi nametnuti dobro, on želi slobodne ljude (...). U određenom smislu napast je korisna. Nitko osim Boga, čak ni mi sami, ne zna što je naša duša primila od Boga. To nam otkriva kušnja, i tako nas uči da upoznamo sami sebe i na taj način, otkrijemo svoju bijedu, te nas time primorava da zahvalimo za dobra koja nam je napast otkrila.

2848 "Ne ući u napast" uključuje odluku srca: "Doista, gdje ti je blago, ondje će ti biti i srce (...). Nitko ne može služiti dvojici gospodara" (Mt 6,21.24). "Ako živimo po Duhu, po Duhu se i ravnajmo" (Gal 5,25). Tim "pristajanjem" uz Duha Svetoga Otac nam daje snage. "Nije vas zahvatila druga kušnja osim ljudske. Ta vjeran je Bog: neće pustiti da budete kušani preko svojih sila, nego će s kušnjom dati i ishod da možete izdržati" (1 Kor 10,13).

2849 Međutim, ta borba i pobjeda nisu moguće bez molitve. Svojom je molitvom Isus svladao Napasnika na početku i u završnoj borbi agonije. Ovom prošnjom našemu Ocu Krist nas sjedinjuje sa svojom borbom i agonijom. U zajedništvu s njegovom, postojano se naglašava budnost srca. Budnost je "čuvarica srca". Isus moli Oca da nas "čuva u svom imenu" (Iv 17,11). Duh Sveti nastoji da nas bez prestanka potiče na tu budnost. Ova molitva dobiva sav svoj dramatski značaj u odnosu na konačnu kušnju naše zemaljske borbe; ona moli i ustrajnost do kraja. "Evo dolazim kao tat. Blažen onaj koji bdije" (Otk16,15).

Fra Zvjezdan Linić: „ I ne uvedi nas u napast“

Bilo bi zanimljivo osluškivati što sve mi ljudi od Boga tražimo. Naše su molitve odraz naše ljudske situacije, ali i naše ljudske ograničenosti i slabosti. Zato su naše molitve često nelogične ako ih gledamo iz određene objektivne, Božje perspektive. Bog, ipak, dopušta da ga sve molimo, a ostavlja sebi slobodu da nam podijeli ono što nam je najpotrebnije i ono što je za naše spasenje najvažnije. On to bolje zna nego mi. Ostavimo i mi tu slobodu Bogu u svim našim molitvama. Isus nam u tome daje primjer kad u Maslinskom vrtu kao čovjek u znoju i krvi traži da ga mimoiđe gorki kalež muke, ali nadodaje predano da ipak sve bude kako Bog Otac hoće.

Tim nam je zanimljivija nakana Očenaša koju Isus dariva svojim apostolima i Crkvi. Molimo od Boga da nas ne uvede u napast. Zapravo ni ova nakana nema prave logike. Zar nas Bog može uvoditi u napast? Zar je Bogu stalo do toga da nam postavlja zamke na putu života? To bi bilo nedostojno Božje ljubavi i ne bi bilo u skladu s onim što znamo o njegovoj silnoj volji da sve ljude otkupi i spasi. Konačno, poslao je svoga Sina, Isusa, da nas otme svakoj vlasti zlih utjecaja.

Ono što nas napastuje proistječe iz tri izvora: đavla, svijeta i tijela. Tu se kriju zamke koje žele zarobiti naše misli, a potom i naše djelovanje. Nosimo u sebi određene sklonosti na zlo, a sve oko nas često djeluje negativno na našu volju. Tako nam se u životu gomilaju napasti. Poučeni Isusovim riječima Očenaša smijemo ovu molbu da nam se ne priušti napast shvatiti u smislu Isusovih kušnji. Isus je bio napastovan u pustinji. Na djelu je bio đavao koji želi čovjeka odvratiti od Boga te ga želi navesti da prizna đavolsko gospodstvo.

Isus se othrvao toj napasti i odagnao Zloga. Međutim, već za apostole Isus je molio da izdrže u teškim časovima kad ih sotona bude rešetao. A izgleda da takve kušnje, takve napasti nisu nikada iščezle s lica zemlje, budući da i danas ima sličnih pokušaja gdje đavao želi za sebe oformiti vojsku onih koji će ga priznavati za gospodara i koji će djelovati po njegovim principima. Moramo jako moliti za sebe i ljude oko sebe kako bismo bili pošteđeni i sačuvani od takvih direktnih napasti. Isusu je u Maslinskom vrtu Bog poslao anđela tješitelja i hrabritelja. U tim posljednjim časovima i napastima nije ostao bez pomoći odozgo. Očito je da i nama Bog daje snagu u borbi protiv napasti. Nismo bespomoćni u odnosu na utjecaj zla. Nosimo u sebi najprije naravne sposobnosti razlučivanja i odlučivanja, a potom na raspolaganju imamo milosne darove koje nam je zaslužio Isus svojom mukom, smrću i uskrsnućem.

Bog nas neće uzeti od ovoga svijeta jer nas je u njega stavio da ga oplemenimo. Međutim, kako u tom svijetu ima poteškoća i napasti, mnogo otpora Božjoj ljubavi i načelima Božjega zakona, očito je da trebamo puno snage da se odupremo svemu onome što nije Božje. Tu nam je Isus obećao da nas neće ostaviti sirotama. Izbavit će nas od zlih utjecaja svijeta i od Zloga. Dok danas moliš Očenaš, usudi se moliti s nakanom da i danas u tebi pobijedi milost Božja.

Fra Zvjezdan Linić

3.      MEDITATIO

Odabranu riječ ili rečenicu polako usvoji. Zapamti je i polagano ponavljaj, dozvoljavajući joj da uđe u dijalog s tvojim unutarnjim svijetom misli, briga i osjećaja. Neka te ovo unutarnje poniranje uvede u dijalog s Bogom.
Neka te u tome vode sljedeća pitanja: „Što mi poručuje odabrana riječ, izraz, rečenica? Što mi govori o Božjoj ljubavi prema čovjeku? Što ova riječ, rečenica, izraz govori meni? Koliku važnost ima danas za moj život? Zašto baš ta riječ, rečenica…? Po čemu ti je jedinstvena?“ Predlažemo da je ispišeš i pišeš odgovore, odnosno ovo cjelokupno razmatranje te svjedočenje o njezinom značenju u tvojem životu.

4.      ORATIO

Komuniciraj s Bogom kao što bi to učinio s nekim za koga znaš da te voli i prihvaća. I predaj mu ono što si otkrio u sebi za vrijeme razmatranja, svoje misli, brige, želje, nadanja. Pitaj ga da li su u skladu s Njegovim planom za tebe? Što ti želi poručiti? Da li te želi mijenjati i na koji način? Osluškuj odgovor u tišini. Odgovori molitvom na Njegovu riječ. Napiši/zapiši osluškivani odgovor i svoj odgovor - molitvu.

5.      KONTEMPLATIO

Otpočini u Božjoj blizini. Raduj se u spoznaji da je Bog s tobom i u riječi i u tišini. U kontemplaciji se okrećemo od aktivizma i učimo se jednostavno biti u prisutnosti nebeskog Oca. Ne boj se rastresenosti i neuspješnog razmatranja i kontemplacije. Ne činimo to mi, nego Gospodin u nama. Ne sudi uspješnost molitve po osjećajima, već se prepusti da Bog djeluje u tvom srcu onako kako On želi. Bitno je da u tom vremenu budeš sa svojim Bogom.

6.      ACTIO


Bog nas poziva na zajedništvo s njim, ali nam daje i poslanje. Pretoči u život ono što Bog od tebe traži u molitvi. Donesi neku konkretnu odluku. Gdje te Gospodin danas treba? Kako možeš postati Božji dar za druge? Zapiši akciju, apostolat na koji te ovo razmatranje i molitva potaknulo i učini to.

Nema komentara:

Objavi komentar