utorak, 23. lipnja 2015.

Meditacija Očenaša "Nego izbavi nas od zla"

U zazivu Očenaša - Nego izbavi nas od zla- razmotrimo činjenicu zla u svijetu i u nama samima te što nam je s njim činiti. Nekad smo u napasti misliti kako se moramo boriti protiv zla i da ćemo tako pokazati svoju vjernost Bogu. Mislimo li da Bog hoće da se mi borimo protiv zla i Zloga? Moramo li se doista boriti protiv zla? Možemo li sebe, čime i kako izbaviti od zla? Ili – možda ipak tu borbu prepustiti Bogu donoseći mu svako zlo koje nas svlada? Pogledajmo što nas Isus uči u ovom zazivu. U drugom dijelu slijedi meditacija fra Zvjezdana Linića:Nego izbavi nas od zla.
Kao i dosad, razmatrat ćemo prema fazama Lectio divina.


1.      ZAZIV DUHU SVETOMU
Pronađi prikladno mjesto i vrijeme. Isključi sve što te može ometati u ovom razmatranju s Bogom. Ugodno se smjesti i opusti. Odredi si vrijeme koje želiš provesti u molitvi. Saberi se. Zazovi Duha Svetoga (svojim riječima ili nekom molitvom Duhu Svetomu) da ti pomogne osluškivati Božji glas. Ovo je vrijeme koje želiš posvetiti Bogu kako bi On mogao govoriti tvome životu. Zatim sabrano, meditativno izmoli Očenaš.

2.      LECTIO
Počni polako i pažljivo čitati predložene tekstove. Bog nas uči kako ćemo ga tražiti i slušati u šutnji. U otkrivanju Božjeg glasa u tekstu i riječi koju ti trebaš čuti mogu ti pomoći neka pitanja: Što te se posebno dojmilo u tekstu? Koja rečenica, riječ, izraz? “Fokusiraj se na odabrani detalj. Svakog dana tijekom tjedna u kojem razmatramo, možeš ovaj tekst iznova pročitati i zastati nad nekom novom riječi ili rečenicom i nju razmatrati.

IZ KATEKIZMA KATOLIČKE CRKVE
VII. "Nego izbavi nas od Zla"

2850 Zadnja prošnja našem Ocu također se nalazi u Isusovoj molitvi: "Ne molim te da ih uzmeš sa svijeta, nego da ih očuvaš od Zloga" (Iv 17,15). Odnosi se na svakog od nas osobno, no uvijek smo "mi" koji molimo, u zajedništvu s cijelom Crkvom i za oslobođenje cijele ljudske obitelji. Molitva Gospodnja neprestano nas otvara obzorima nauma spasenja. Naša međuovisnost u drami grijeha i smrti postaje solidarnost u Tijelu Kristovu, u "općinstvu svetih".

2851 U ovoj molbi, Zlo nije apstrakcija, nego, označava osobu, Sotonu, Zloga, anđela koji se protivi Bogu. "Đavao" (dia-bolos: onaj koji se isprečuje) jest onaj koji "hoće spriječiti" Božji naum i njegovo "djelo spasenja" ostvareno u Kristu.

2852 "On bijaše čovjekoubojica od početka (...) lažac i otac laži" (Iv 8,44), "Sotona, zavodnik svega svijeta" (Otk 12,9), po njemu su grijeh i smrt ušli u svijet, a njegovim konačnim porazom sve će stvorenje biti "oslobođeno od grijeha i smrti". "Znamo: tko god je rođen od Boga, ne griješi, nego Rođeni od Boga čuva ga i Zli ga se ne dotiče. Znamo: od Boga smo, a sav je svijet pod vlašću Zloga" (1 Iv 5,18-19). Gospodin koji je oduzeo vaše grijehe i oprostio vaše krivice, kadar je očuvati vas protiv zasjeda Đavla koji vas napada, da vas neprijatelj, koji je naviknut rađati krivnju, ne iznenadi. Tko se pouzdaje u Boga, ne boji se Đavla. "Ako je Bog za nas, tko će protiv nas" (Rim 8,31).

2853 Pobjeda nad "knezom svijeta" (Iv 14,30) izvojevana je jednom zauvijek u Času u kojem se Isus dragovoljno predao u smrt da nam dadne svoj život. Tada je nastao sud ovomu svijetu i knez ovog svijeta "izbačen je van" (Iv 12,31). On stade "progoniti Ženu", ali je ne može uhvatiti: nova Eva, "puna milosti" Duha Svetoga, oslobođena je od grijeha i raspadljivosti smrti (Bezgrešno Začeće i Uznesenje Presvete Bogorodice Marije, vazda Djevice). "I razgnjevi se Zmaj na Ženu pa ode i zarati se s ostatkom njezina potomstva" (Otk 12,17). Zato Duh i Crkva mole: "Dođi, Gospodine Isuse" (Otk 22,17.20): njegov će nas dolazak osloboditi od Zloga.

2854 Moleći da budemo oslobođeni od Zloga, molimo ujedno da budemo oslobođeni od svih zala, sadašnjih, prošlih i budućih, kojih je on tvorac ili podstrekač. Ovom zadnjom prošnjom Crkva donosi pred Oca svu bijedu svijeta. S oslobođenjem od zala koja satiru čovječanstvo ona moli dragocjeni dar mira i milost postojanog iščekivanja Kristova povratka. Moleći tako, u poniznosti vjere predostvaruje okupljanje svih i svega pod Glavu onoga koji ima "ključe Smrti i Podzemlja" (Otk 1,18); On je "Onaj koji jest i koji bijaše i koji dolazi, Svevladar" (Otk 1,8). Izbavi nas, molimo, Gospodine, od svih zala, daj milostivo mir u naše dane, da s pomoću tvoga milosrđa budemo svagda i slobodni od grijeha i sigurni od sviju nereda, čekajući blaženu nadu: dolazak Spasitelja našega Isusa Krista.

Fra Zvjezdan Linić: Nego izbavi nas od zla

Posljednja molba u molitvi Očenaša traži od Oca na nebesima izbavljenje. Ona pretpostavlja najprije spoznaju čovjekove uronjenosti u zlo i to od njegovih prapočetaka. Zato nas Biblija upućuje na tajnu prvoga, istočnoga grijeha, kad je čovjek na stanovit način potpao pod utjecaj Zloga. Više je vjerovao himbenim obećanjima Oca laži, nego Ocu istine i svake dobrote. Od toga događaja svaki čovjek nosi na sebi taj teret koji pripada ljudskome rodu, ljudskome biću po njegovoj naravi. Ne treba nas u to puno uvjeravati. Osjećamo oko sebe mnoge zle utjecaje. Okružuje nas često svijet psovke i kletve, proklinjanja i ružnih riječi. Obasipani smo vijestima koje govore o negativnim stvarima, crnim kronikama. Čujemo mnogo toga o napetostima među ljudima i narodima. Katkada nam izgleda kao da je više na djelu mržnja i laž nego dobrota. A i sami u svojim dubinama često moramo osjetiti da smo skloniji činiti zlo nego dobro. Za pobjedu dobra moramo se puno truditi i budno paziti, a za zlo se dovoljno samo prepustiti negativnoj struji koja nas ponese. Katkada s bolju u duši otkrivamo da činimo ono što ne bismo htjeli, a teško nam se oduprijeti. Podliježemo napastima; dademo se zarobiti određenim zlim navikama i grešnim ovisnostima. Nije nikakvo čudo da smo uvjereni da zlo oko nas, a često i u nama, nije samo neki teoretski pojam, nego gotovo kao neka prisutnost, kao stanovito biće koje ne možemo definirati, ali ga osjećamo.

U takvim i sličnim mukama ne možemo sami. Trebamo pomoć. Već nam puno znači podrška i snaga prijatelja, roditelja, brata ili sestre, bližnjega. Međutim, nemamo je uvijek. A katkada su nam i najbliži na sablazan i možda nas vuku dublje u zlo. Ne preostaje nam nitko drugi u toj borbi doli onaj koji nas je stvorio i koji nas najviše ljubi. Imamo Oca na nebesima. Imamo Oca koji ne želi da propadnemo u zlu. Imamo Oca koji nas nije ostavio bespomoćne pred silama zla i Zloga. U traganju za punom slobodom molimo s dubokim pouzdanjem najdjelotvorniju molitvu istjerivanja zla, Zloga i njegovih napasti, a to je molitva Očenaša. U krizama i poteškoćama, a osobito u napastima i u slabostima, moli s pouzdanjem i vjerom Isusovu molitvu: "Oče naš na nebesima, izbavi me od zla, izbavi me od Zloga! Ne dopusti da učinim zlo, ne daj da budem pod zlim utjecajima. Oče svake dobrote, daj da budem dobar.“
Fra Zvjezdan Linić
3.      MEDITATIO
Odabranu riječ ili rečenicu polako usvoji. Zapamti je i polagano ponavljaj, dozvoljavajući joj da uđe u dijalog s tvojim unutarnjim svijetom misli, briga i osjećaja. Neka te ovo unutarnje poniranje uvede u dijalog s Bogom.
Neka te u tome vode sljedeća pitanja: „Što mi poručuje odabrana riječ, izraz, rečenica? Što mi govori o Božjoj ljubavi prema čovjeku? Što ova riječ, rečenica, izraz govori meni? Koliku važnost ima danas za moj život? Zašto baš ta riječ, rečenica…? Po čemu ti je jedinstvena?“
Predlažemo da je ispišeš i pišeš odgovore, odnosno ovo cjelokupno razmatranje te svjedočenje o njezinom značenju u tvojem životu.

4.      ORATIO
Komuniciraj s Bogom kao što bi to učinio s nekim za koga znaš da te voli i prihvaća. I predaj mu ono što si otkrio u sebi za vrijeme razmatranja, svoje misli, brige, želje, nadanja. Pitaj ga da li su u skladu s Njegovim planom za tebe? Što ti želi poručiti? Da li te želi mijenjati i na koji način? Osluškuj odgovor u tišini. Odgovori molitvom na Njegovu riječ. Napiši/zapiši osluškivani odgovor i svoj odgovor - molitvu.

5.      KONTEMPLATIO
Otpočini u Božjoj blizini. Raduj se u spoznaji da je Bog s tobom i u riječi i u tišini. U kontemplaciji se okrećemo od aktivizma i učimo se jednostavno biti u prisutnosti nebeskog Oca. Ne boj se rastresenosti i neuspješnog razmatranja i kontemplacije. Ne činimo to mi, nego Gospodin u nama. Ne sudi uspješnost molitve po osjećajima, već se prepusti da Bog djeluje u tvom srcu onako kako On želi. Bitno je da u tom vremenu budeš sa svojim Bogom.

6.      ACTIO
Bog nas poziva na zajedništvo s njim, ali nam daje i poslanje. Pretoči u život ono što Bog od tebe traži u molitvi. Donesi neku konkretnu odluku. Gdje te Gospodin danas treba? Kako možeš postati Božji dar za druge?

Zapiši akciju, apostolat na koji te ovo razmatranje i molitva potaknulo i učini to.

Nema komentara:

Objavi komentar