U zazivu Očenaša - Nego izbavi nas od
zla- razmotrimo činjenicu zla u svijetu i u nama samima te što nam je s njim
činiti. Nekad smo u napasti misliti kako se moramo boriti protiv zla i da ćemo
tako pokazati svoju vjernost Bogu. Mislimo li da Bog hoće da se mi borimo
protiv zla i Zloga? Moramo li se doista boriti protiv zla? Možemo li sebe, čime
i kako izbaviti od zla? Ili – možda ipak tu borbu prepustiti Bogu donoseći mu
svako zlo koje nas svlada? Pogledajmo što nas Isus uči u ovom zazivu. U drugom
dijelu slijedi meditacija fra Zvjezdana Linića:Nego izbavi nas od zla.
Kao i dosad, razmatrat ćemo prema fazama Lectio divina.
1. ZAZIV DUHU SVETOMU
Pronađi prikladno mjesto i vrijeme. Isključi sve što te može
ometati u ovom razmatranju s Bogom. Ugodno se smjesti i opusti. Odredi si
vrijeme koje želiš provesti u molitvi. Saberi se. Zazovi Duha Svetoga (svojim riječima ili nekom molitvom Duhu
Svetomu) da ti pomogne osluškivati Božji glas. Ovo je vrijeme koje želiš
posvetiti Bogu kako bi On mogao govoriti tvome životu. Zatim sabrano, meditativno izmoli Očenaš.
2. LECTIO
Počni polako i pažljivo čitati predložene tekstove. Bog nas
uči kako ćemo ga tražiti i slušati u šutnji. U otkrivanju Božjeg glasa u tekstu
i riječi koju ti trebaš čuti mogu ti pomoći neka pitanja: Što te se posebno dojmilo u tekstu? Koja rečenica, riječ, izraz? “Fokusiraj
se na odabrani detalj. Svakog dana tijekom tjedna u kojem razmatramo, možeš
ovaj tekst iznova pročitati i zastati nad nekom novom riječi ili rečenicom i
nju razmatrati.
IZ KATEKIZMA
KATOLIČKE CRKVE
VII. "Nego
izbavi nas od Zla"
2850 Zadnja prošnja našem Ocu također se nalazi u Isusovoj
molitvi: "Ne molim te da ih uzmeš sa svijeta, nego da ih očuvaš od
Zloga" (Iv 17,15). Odnosi se na svakog od nas osobno, no uvijek smo
"mi" koji molimo, u zajedništvu s cijelom Crkvom i za oslobođenje
cijele ljudske obitelji. Molitva Gospodnja neprestano nas otvara obzorima nauma
spasenja. Naša međuovisnost u drami grijeha i smrti postaje solidarnost u
Tijelu Kristovu, u "općinstvu svetih".
2851 U ovoj molbi, Zlo nije apstrakcija, nego, označava
osobu, Sotonu, Zloga, anđela koji se protivi Bogu. "Đavao"
(dia-bolos: onaj koji se isprečuje) jest onaj koji "hoće spriječiti"
Božji naum i njegovo "djelo spasenja" ostvareno u Kristu.
2852 "On bijaše čovjekoubojica od početka (...) lažac i
otac laži" (Iv 8,44), "Sotona, zavodnik svega svijeta" (Otk
12,9), po njemu su grijeh i smrt ušli u svijet, a njegovim konačnim porazom sve
će stvorenje biti "oslobođeno od grijeha i smrti". "Znamo: tko
god je rođen od Boga, ne griješi, nego Rođeni od Boga čuva ga i Zli ga se ne
dotiče. Znamo: od Boga smo, a sav je svijet pod vlašću Zloga" (1 Iv
5,18-19). Gospodin koji je oduzeo vaše grijehe i oprostio vaše krivice, kadar
je očuvati vas protiv zasjeda Đavla koji vas napada, da vas neprijatelj, koji
je naviknut rađati krivnju, ne iznenadi. Tko se pouzdaje u Boga, ne boji se
Đavla. "Ako je Bog za nas, tko će protiv nas" (Rim 8,31).
2853 Pobjeda nad "knezom svijeta" (Iv 14,30)
izvojevana je jednom zauvijek u Času u kojem se Isus dragovoljno predao u smrt
da nam dadne svoj život. Tada je nastao sud ovomu svijetu i knez ovog svijeta
"izbačen je van" (Iv 12,31). On stade "progoniti Ženu", ali
je ne može uhvatiti: nova Eva, "puna milosti" Duha Svetoga,
oslobođena je od grijeha i raspadljivosti smrti (Bezgrešno Začeće i Uznesenje
Presvete Bogorodice Marije, vazda Djevice). "I razgnjevi se Zmaj na Ženu
pa ode i zarati se s ostatkom njezina potomstva" (Otk 12,17). Zato Duh i
Crkva mole: "Dođi, Gospodine Isuse" (Otk 22,17.20): njegov će nas
dolazak osloboditi od Zloga.
2854 Moleći da budemo oslobođeni od Zloga, molimo ujedno da
budemo oslobođeni od svih zala, sadašnjih, prošlih i budućih, kojih je on
tvorac ili podstrekač. Ovom zadnjom prošnjom Crkva donosi pred Oca svu bijedu
svijeta. S oslobođenjem od zala koja satiru čovječanstvo ona moli dragocjeni
dar mira i milost postojanog iščekivanja Kristova povratka. Moleći tako, u
poniznosti vjere predostvaruje okupljanje svih i svega pod Glavu onoga koji ima
"ključe Smrti i Podzemlja" (Otk 1,18); On je "Onaj koji jest i
koji bijaše i koji dolazi, Svevladar" (Otk 1,8). Izbavi nas, molimo,
Gospodine, od svih zala, daj milostivo mir u naše dane, da s pomoću tvoga
milosrđa budemo svagda i slobodni od grijeha i sigurni od sviju nereda,
čekajući blaženu nadu: dolazak Spasitelja našega Isusa Krista.
Fra Zvjezdan Linić: Nego
izbavi nas od zla
Posljednja molba u molitvi Očenaša traži od Oca na nebesima
izbavljenje. Ona pretpostavlja najprije spoznaju čovjekove uronjenosti u zlo i
to od njegovih prapočetaka. Zato nas Biblija upućuje na tajnu prvoga, istočnoga
grijeha, kad je čovjek na stanovit način potpao pod utjecaj Zloga. Više je vjerovao
himbenim obećanjima Oca laži, nego Ocu istine i svake dobrote. Od toga događaja
svaki čovjek nosi na sebi taj teret koji pripada ljudskome rodu, ljudskome biću
po njegovoj naravi. Ne treba nas u to puno uvjeravati. Osjećamo oko sebe mnoge
zle utjecaje. Okružuje nas često svijet psovke i kletve, proklinjanja i ružnih
riječi. Obasipani smo vijestima koje govore o negativnim stvarima, crnim
kronikama. Čujemo mnogo toga o napetostima među ljudima i narodima. Katkada nam
izgleda kao da je više na djelu mržnja i laž nego dobrota. A i sami u svojim
dubinama često moramo osjetiti da smo skloniji činiti zlo nego dobro. Za
pobjedu dobra moramo se puno truditi i budno paziti, a za zlo se dovoljno samo
prepustiti negativnoj struji koja nas ponese. Katkada s bolju u duši otkrivamo
da činimo ono što ne bismo htjeli, a teško nam se oduprijeti. Podliježemo
napastima; dademo se zarobiti određenim zlim navikama i grešnim ovisnostima.
Nije nikakvo čudo da smo uvjereni da zlo oko nas, a često i u nama, nije samo
neki teoretski pojam, nego gotovo kao neka prisutnost, kao stanovito biće koje
ne možemo definirati, ali ga osjećamo.
U takvim i sličnim mukama ne možemo sami. Trebamo pomoć. Već
nam puno znači podrška i snaga prijatelja, roditelja, brata ili sestre,
bližnjega. Međutim, nemamo je uvijek. A katkada su nam i najbliži na sablazan i
možda nas vuku dublje u zlo. Ne preostaje nam nitko drugi u toj borbi doli onaj
koji nas je stvorio i koji nas najviše ljubi. Imamo Oca na nebesima. Imamo Oca
koji ne želi da propadnemo u zlu. Imamo Oca koji nas nije ostavio bespomoćne
pred silama zla i Zloga. U traganju za punom slobodom molimo s dubokim
pouzdanjem najdjelotvorniju molitvu istjerivanja zla, Zloga i njegovih napasti,
a to je molitva Očenaša. U krizama i poteškoćama, a osobito u napastima i u
slabostima, moli s pouzdanjem i vjerom Isusovu molitvu: "Oče naš na
nebesima, izbavi me od zla, izbavi me od Zloga! Ne dopusti da učinim zlo, ne
daj da budem pod zlim utjecajima. Oče svake dobrote, daj da budem dobar.“
Fra Zvjezdan Linić
3. MEDITATIO
Odabranu riječ ili
rečenicu polako usvoji. Zapamti je i polagano ponavljaj, dozvoljavajući joj
da uđe u dijalog s tvojim unutarnjim svijetom misli, briga i osjećaja. Neka te
ovo unutarnje poniranje uvede u dijalog s Bogom.
Neka te u tome vode sljedeća pitanja: „Što mi poručuje odabrana riječ, izraz, rečenica? Što mi govori o
Božjoj ljubavi prema čovjeku? Što ova riječ, rečenica, izraz govori meni?
Koliku važnost ima danas za moj život? Zašto baš ta riječ, rečenica…? Po čemu
ti je jedinstvena?“
Predlažemo da je
ispišeš i pišeš odgovore, odnosno ovo cjelokupno razmatranje te svjedočenje
o njezinom značenju u tvojem životu.
4. ORATIO
Komuniciraj s Bogom
kao što bi to učinio s nekim za koga znaš da te voli i prihvaća. I predaj mu
ono što si otkrio u sebi za vrijeme razmatranja, svoje misli, brige, želje,
nadanja. Pitaj ga da li su u skladu s Njegovim planom za tebe? Što ti želi
poručiti? Da li te želi mijenjati i na koji način? Osluškuj odgovor u tišini. Odgovori molitvom na Njegovu riječ. Napiši/zapiši osluškivani odgovor i
svoj odgovor - molitvu.
5. KONTEMPLATIO
Otpočini u Božjoj
blizini. Raduj se u spoznaji da je Bog s tobom i u riječi i u tišini. U
kontemplaciji se okrećemo od aktivizma i učimo se jednostavno biti u
prisutnosti nebeskog Oca. Ne boj se rastresenosti i neuspješnog razmatranja i
kontemplacije. Ne činimo to mi, nego Gospodin u nama. Ne sudi uspješnost
molitve po osjećajima, već se prepusti da Bog djeluje u tvom srcu onako kako On
želi. Bitno je da u tom vremenu budeš sa svojim Bogom.
6. ACTIO
Bog nas poziva na zajedništvo s njim, ali nam daje i
poslanje. Pretoči u život ono što Bog od tebe traži u molitvi. Donesi neku
konkretnu odluku. Gdje te Gospodin danas
treba? Kako možeš postati Božji dar za druge?
Zapiši akciju,
apostolat na koji te ovo razmatranje i molitva potaknulo i učini to.
Nema komentara:
Objavi komentar