petak, 8. svibnja 2015.

Meditacija "Oče naš"- sedmi dio tekstova za razmatranje

U sedmoj meditaciji je promišljanje o zazivu "I dok danas budeš izricao svoj Očenaš, misli na sve one koje ti omogućuju da svakog dana nahraniš svoje tijelo. Neka nam u ovom promišljanju budu od koristi smjernice našeg vlč. Andrije, a misli fra Zvjezdana budu poticaj na dublje promišljanje po ovom zazivu.


7. OČE NAŠ

Kruh naš svagdanji daj nam danas, četvrti je od sedam zaziva Očenaša. Kao da prelazimo s nebeskoga na zemaljsko, s Oca na nas. No, da li stvarno na zemaljsko i na sebe? Razmislimo: što ja doista mislim dok molim ovaj zaziv? Što bih ja sve stavio u izraz kruh naš svagdanji? A što stavljam u prinosu kruha u sv. misi? Molim li doista samo ovozemaljski kruh, za ovozemaljske potrebe ili je Isus u tu prošnju stavio mnogo više i mnogo bolje? Razmišljajmo: Što Isus misli dok moli Kruh naš svagdanji daj nam danas? 
U drugom dijelu slijedi meditacija fra Zvjezdana Linića: 6.Kruh naš svagdanji.
Kao i dosad, razmatrat ćemo prema fazama Lectio divina. 

1.  ZAZIV DUHU SVETOMU
Pronađi prikladno mjesto i vrijeme. Isključi sve što te može ometati u ovom razmatranju s Bogom. Ugodno se smjesti i opusti. Odredi si vrijeme koje želiš provesti u molitvi. Saberi se. 
Zazovi Duha Svetoga (svojim riječima ili nekom molitvom Duhu Svetomu) da ti pomogne osluškivati Božji glas. Ovo je vrijeme koje želiš posvetiti Bogu kako bi On mogao govoriti tvome životu. Zatim sabrano, meditativno izmoli Očenaš.

2.  LECTIO
Počni polako i pažljivo čitati predložene tekstove. Bog nas uči kako ćemo ga tražiti i slušati u šutnji. U otkrivanju Božjeg glasa u tekstu i riječi koju ti trebaš čuti mogu ti pomoći neka pitanja: što te se posebno dojmilo u tekstu? Koja  rečenica, riječ, izraz? “Fokusiraj se na odabrani detalj. Svakog dana tijekom tjedna u kojem razmatramo, možeš ovaj tekst iznova pročitati i zastati nad nekom novom riječi ili rečenicom i nju razmatrati.

IZ KATEKIZMA KATOLIČKE CRKVE

IV. "Kruh naš svagdanji daj nam danas"
2828    "Daj nam": lijepo je ovo povjerenje djece koja sve očekuju od Oca. "On daje da sunce njegovo izlazi nad zlima i dobrima i da kiša pada pravednima i nepravednima" (Mt 5,45), i sve živo "hrani na vrijeme" (Ps 104,27). Isus nas uči ovoj molitvi koja, u stvari, našeg Oca slavi, jer ona priznaje koliko je On dobar iznad svake dobrote.
2829    "Daj nam" izraz je i saveza: mi smo njegovi, a on je naš, i za nas. No ovim "naš" priznajemo ga i kao Oca svih ljudi te ga, solidarni s njihovim potrebama i patnjama, molimo za sve.
2830    "Kruh naš". Otac koji nam daruje život ne može nam ne dati za život potrebnu hranu i sva "odgovarajuća" stvarna i duhovna dobra. U Govoru na gori Isus naglašava to sinovsko pouzdanje, koje surađuje s providnošću Oca našega. On nas ne poziva na pasivnost, nego nas hoće osloboditi svakoga tjeskobna nemira i svake zabrinutosti. Takvo je sinovsko predanje djece Božje.
Onima koji traže Kraljevstvo Božje i njegovu pravednost On obećaje dati sve drugo kao dodatak. Sve, naime, pripada Bogu, i onomu koji ima Boga ništa ne nedostaje, ako on sâm ne nedostaje Bogu. 
2831    No, činjenica da ima onih koji zbog nedostatka kruha gladuju, otkriva drugu dubinu ove prošnje. Drama gladi u svijetu poziva kršćane, koji mole u istini, na djelatnu odgovornost prema braći, i to kako osobnim ponašanjem, tako i solidarnošću sa cijelom ljudskom obitelji. Ova se prošnja Gospodnje molitve ne da odvojiti od prispodoba o siromašnom Lazaru i o posljednjem sudu. 2832 Kao kvasac u tijestu, novost Kraljevstva mora Duhom Kristovim uzdignuti zemlju. I mora se očitovati uspostavom pravde u osobnim, društvenim, gospodarskim i međunarodnim odnosima; i ne smije se zaboraviti da nema pravedna ustroja bez ljudi koji hoće biti pravedni.
2833    Riječ je o "našem" kruhu, "jednomu" za "mnoge". Siromaštvo prema blaženstvima jest krepost sudijeljenja: poziva na zajedništvo i dijeljenje tvarnih i duhovnih dobara, ne prisilom, nego iz ljubavi, da obilje jednih namiri oskudicu drugih.
2834    "Moli i radi". "Treba moliti kao da sve ovisi o Bogu, a raditi kao da sve ovisi o nama". I kad smo uradili svoj posao, hrana ostaje dar Oca našega: potrebno je za nju moliti i zahvaljivati. To je i smisao blagoslova stola u kršćanskoj obitelji.
2835    Ova prošnja, i odgovornost koju uključuje, vrijedi za još jednu glad od koje ljudi trpe: "Ne  živi čovjek samo o kruhu, nego o svakoj riječi što izlazi iz Božjih usta" (Pnz 8,3; Mt 4,4), a to je glad njegove Riječi i njegova Daha.
Kršćani moraju uložiti sve svoje sile da "siromasima navijeste Evanđelje".
Postoji glad na zemlji, "ne glad kruha ni žeđ vode, već slušanja riječi
Gospodnje" (Am 8,11). Zato, izrazito kršćanski smisao četvrte prošnje odnosi se na Kruh Života: prihvaćanje Riječi Božje vjerom, primanje Tijela Kristova u Euharistiji.
2836    "Danas" je također izraz povjerenja. Gospodin nas tome uči, nije plod našeg izmišljanja: Budući da se prije svega tiče njegove Rijeci i Tijela njegova Sina, "danas" nije samo ono našega smrtnog vremena, nego je Božje Danas. Ako svaki dan primaš kruh, za tebe je svaki dan danas. Ako je Krist tvoj danas, on za tebe uskrišava svaki dan. Kako to? "Ti si sin moj, danas te rodih" (Ps 2,7).
Danas, to jest, kada Krist uskrišava. 
2837    "Svagdanji". Ova riječ, grčki epiousios, ne nalazi se ni na jednom drugom mjestu Novog zavjeta. Uzeta u vremenskom značenju, pedagoški podvlači ono "danas", da nas utvrdi u povjerenju "bez ograde". Uzeta u kvalitetnom značenju kazuje ono što je nužno za život, i u širem smislu, svako dobro dovoljno za opstanak. Uzeta u doslovnom smislu (epiousios: nadsušni, nadnaravni) riječ neposredno znači Kruh Života, Tijelo Kristovo, "lijek besmrtnosti" bez kojega nemamo života u sebi. Konačno, nadovezano na prethodno, očevidno je nebesko značenje: "ovaj Dan" jest dan Gospodnji, dan Gozbe u kraljevstvu, anticipirane u Euharistiji, koja je predokus Kraljevstva koje dolazi. I zato je prikladno da se euharistijsko bogoslužje slavi "svaki dan". Euharistija je kruh naš svagdanji. Osobita krepost ove božanske hrane jest njena ujedinjujuća snaga: ona nas ujedinjuje sa Spasiteljevim tijelom i čini nas njegovim udovima, da bismo mi postali ono što primamo. (...) Ovaj kruh svagdanji su i čitanja koja svaki dan slušate u Crkvi, u himnima koji se pjevaju i koje pjevate. Sve nam je ovo nužno na našem zemaljskom hodočašću.
Nebeski nas Otac potiče da, kao djeca neba, molimo (za) Kruh nebeski. Krist"sâm je taj kruh, posijan u Djevicu, uzrastao u tijelu, oblikovan u muci, ispečen u peći groba, čuvan u Crkvi, donesen na oltare, svaki dan daje vjernicima nebesku hranu".
             
Fra Zvjezdan Linić: 6. Kruh naš svagdanji daj nam danas

Isus svoje učenike, a potom i nas, hrabri da smijemo nebeskog Oca moliti i za naš svagdanji kruh. Kao da nas želi prizemljiti i povezati naše molitveno uzdignuće s potrebama tijela, potrebama svakodnevnog života.
Molimo za kruh svagdanji. Čovjek se grčevito bori za kruh. Znajmo i moliti za taj kruh. Ljudi idu svijetom da zarade za koricu kruha. Otac obitelji radi kako bi osigurao kruh svojima u kući. Sve su to naše redovite ljudske situacije u kojima osjećamo potrebu za sigurnijim i mekšim kruhom, za boljim i stabilnijim životnim standardom. U tom kruhu za koji se borimo i oko kojeg se mučimo je i sve ono drugo što nam je potrebno za život. Tu spada i pristojan stan i odjeća koju nosimo. U taj kruh spada i kutak gdje se možemo odmoriti i vrijeme godišnjeg odmora.
Međutim, na osobit način potrebni su nam ljudi, osobe, bića koja znaju ljubiti. Drage osobe u našoj blizini su kao kruh. Riječ prijatelja je dragocjena i može nahraniti dušu, a onda i pridignuti tijelo bolje od materijalne sigurnosti i punog stola. Svakog dana trebamo hranu, ali isto tako i ljubav, prijateljstvo, lijepu riječ, mir duše, osmijeh djeteta. To sve i mnogo drugog potrebnije nam je od korice kruha. Zato je i to naš kruh svagdanji.
Dok molimo Očenaš, molimo i da nam svega toga ne ponestane. Zapravo pritom molimo da nam Bog pomogne kako bismo obilovali u duhovnim dobrima, te nam kruh na stolu ne bi bio gorak i tvrd.
Takvu hranu očekujemo od Boga koji je Otac. On daje da kiša pada i sunce grije ovu zemlju. On daje ovoj zemlji plodnost te niče potrebna hrana. On je napučio ovu zemlju svime što nam je potrebno za tjelesno uzdržavanje. Jednako tako on je ljudima darovao srce otvoreno za ljubav. On je u čovjeka usadio čežnju za drugim bićem, potrebu za ljubavlju, tj. ljubiti i biti ljubljen. Sve to čovjeka čini čovjekom. Sve je to dio naše svakodnevne potrebe, našeg svagdanjeg kruha.
Bože, Oče, koji želiš da budemo sretni, daj nam dovoljno hrane za tijelo, ali ne uskrati nam onu hranu duše i srca bez koje ne bismo mogli nikada biti sretni! I dok danas budeš izricao svoj Očenaš, misli na sve one koji ti omogućuju da svakog dana nahraniš svoje tijelo. Moli i za one koji su ti darovani da obogate tvoj život i bez kojih više svoj život ne bi mogao zamisliti. Ali na osobit način moli da i ti budeš kao kruh koji se daje, da i ti mogneš biti nekome dar neba, svagdanja hrana koja grije srce i dušu. Moli da Bog i po tebi i preko tebe nahrani one koji su gladni riječi, gladni srca.

3.  MEDITATIO
Odabranu riječ ili rečenicu polako usvoji. Zapamti je i polagano ponavljaj, dozvoljavajući joj da uđe u dijalog s tvojim unutarnjim svijetom misli, briga i osjećaja. Neka te ovo unutarnje poniranje uvede u dijalog s Bogom.  Neka te u tome vode sljedeća pitanja: „Što mi poručuje odabrana riječ, izraz, rečenica? Što mi govori o Božjoj ljubavi prema čovjeku? Što ova riječ, rečenica, izraz govori meni? Koliku važnost ima danas za moj život? Zašto baš ta riječ, rečenica…? Po čemu ti je jedinstvena?“
Predlažemo da je ispišeš i pišeš odgovore, odnosno ovo cjelokupno razmatranje te svjedočenje o njezinom značenju u tvojem životu.

4.  ORATIO
Komuniciraj s Bogom kao što bi to učinio s nekim za koga znaš da te voli i prihvaća. I predaj mu ono što si otkrio u sebi za vrijeme razmatranja, svoje misli, brige, želje, nadanja. Pitaj ga da li su u skladu s Njegovim planom za tebe? Što ti želi poručiti? Da li te želi mijenjati i na koji način? Osluškuj odgovor u tišini. Odgovori molitvom na Njegovu riječ.  Napiši/zapiši osluškivani odgovor i svoj odgovor - molitvu. 

5.  KONTEMPLATIO
Otpočini u Božjoj blizini. Raduj se u spoznaji da je Bog s tobom i u riječi i u tišini. U kontemplaciji se okrećemo od aktivizma i učimo se jednostavno biti u  prisutnosti nebeskog Oca. Ne boj se rastresenosti i neuspješnog razmatranja i kontemplacije. Ne činimo to mi, nego Gospodin u nama. Ne sudi uspješnost molitve po osjećajima, već se prepusti da Bog djeluje u tvom srcu onako kako On želi. Bitno je da u tom vremenu budeš sa svojim Bogom.

6.  ACTIO
Bog nas poziva na zajedništvo s njim, ali nam daje i poslanje. Pretoči u život ono što Bog od tebe traži u molitvi. Donesi neku konkretnu odluku. Gdje te Gospodin danas treba? Kako možeš postati Božji dar za druge?

Zapiši akciju, apostolat na koji te ovo razmatranje i molitva potaknulo i učini to.  

Nema komentara:

Objavi komentar