Pitanja
za dnevno razmatranje o blaženstvu, koje započinje 25.1.2014. godine:
1.     
Osjećam
li se blaženim već sada dok počinjem razmišljanje o Blaženstvima?
2.     
Napiši
što više primjera koga i kakve ljude bi ti nazvao blaženima? Razmisli zašto?
3.     
Što
smatraš da te čini vrijednom/vrijednim? Što je to u tebi najviše vrijedno?
Što smatram da mi osigurava
vrijednost? Kako nastojim osigurati ono što mi je
vrijedno? Uspijevam li osigurati
te „vrijednosti“
4.     
U
što stavljam svoju životnu sigurnost?
5.     
Kakve
osjećaje u tebi izaziva pojam siromaštvo? Možeš li zamisliti sebe još
siromašnijeg? Kako bi se nosio s
tim, kako bi reagirao, što bi poduzeo?
6.     
Što
smatram da mi osigurava sreću na zemlji? Na što se oslanjam da će mi
pomoći da to ostvarim? Jesam li
spreman odreći se svega toga?
7.     
Razmisli
bez čega misliš da ne možeš živjeti. Čega bi se mogao odreći premda
teškom mukom? Što bi mogao
učiniti da to i ostvariš?
1. baženstvo: Blago siromasima duhom – njihovo
je kraljevstvo nebesko
Isus
je na gori s mnoštvom naroda i učenicima. Narod gleda u Isusa i učenike koji su
mu pristupili. Ti su učenici još prije kratkog vremena pripadali tom narodu.
Bili su kao i svi drugi. Tada ih je Isus pozvao; oni su sve ostavili i pošli za
njim. Otada mu posve pripadaju. Sada idu s njim, žive s njim i slijede ga
svugdje gdje ih on povede. Njima se dogodilo nešto što se nije dogodilo
drugima. Za taj narod je to jedna vidljiva i uznemirujuća činjenica. Učenici
gledaju taj narod iz kojega dolaze. To su
izgubljene
ovce doma Izraelova. To je pozvani narod Božji. Kada ih je Isus izabrao i pozvao
iz toga naroda, oni su kao izgubljene ovce slijedili glas dobroga pastira, jer
su poznavali taj glas. Oni pripadaju tom narodu, u njemu će i dalje živjeti i
navijestiti mu Isusov poziv i vrijednost nasljedovanja.
Ali,
na što će sve to izaći? Isus gleda u svoje učenike. Oni su mu otvoreno pristupili
iz toga naroda. Svakoga od njih je pozvao pojedinačno. Oni su zbog njega sve
ostavili. Sada žive u oskudici i siromaštvu, postali su najsiromašniji među siromašnima,
najnapadaniji, najgladniji medu gladnima. Oni imaju samo njega. S njim nemaju
ništa u svijetu, ali zato imaju sve kod Boga. Zajednica, koju Isus ima, mala
je.
Zajednica
koju on traži, gledajući narod, velika je. Učenici i narod pripadaju jedno drugome.
Oni će tom narodu biti vjesnici i pronaći će u njemu one koji će slušati Božju
riječ i povjerovati. Pa ipak će između njih biti neprijateljstva sve do
kraja. Sva će ljutnja na Boga i njegovu riječ pasti na njih i zajedno će s
Bogom biti odbačeni.
Već
se može nazrijeti križ. Krist, učenici i narod čine cjelovitu sliku Isusovog
trpljenja i trpljenja njegove zajednice. Isus zato proglašava svoje učenike
blaženim (usp. Lk 6,20 i d.). On se obraća onima koji su već u moći njegovog
poziva. Taj ih je poziv učinio siromašnima, napadanima i gladnima. On ih nije proglasio
blaženima zbog njihovog oskudijevanja ili odricanja. Ni oskudijevanje ni
odricanje nije razlog da ih se proglasi blaženim. Jedini dovoljni razlog za to
je samo Isusov poziv i obećanje, zbog kojega oni i žive u oskudijevanju i
odricanju. Mišljenje, da je u nekim blaženstvima
govor
o oskudijevanju, a u drugima o svjesnom odricanju, dakle o posebnim krepostima
učenika, nema nikakvog značenja. Objektivno oskudijevanje i osobno odricanje
imaju svoj zajednički temelj u Kristovom pozivu i obećanju. Nijedno nema
vrijednosti u sebi. Isus proglašava svoje učenike blaženim. Narod to sluša i čudi
se. Ono što je obećano cijelom izraelskom narodu, pada u udio maloj zajednici učenika
koje je Isus izabrao. ,,Kraljevstvo nebesko je vaše." Pozvani su i učenici
i narod. Tako isključivo Isusovo proglašenje blaženim postaje važno za odluku i
spasenje. Svi su pozvani k ostvarenju onoga što uistinu i jesu. Učenici su blaženi zbog poziva kojeg im je Isus uputio i
kojem su se odazvali. Narod je blažen zbog obećanja koje mu je dano. No
ostaje pitanje, hoće li taj narod ostvariti dobiveno obećanje vjerom u Isusa
Krista i njegovu riječ, ili će se u nevjeri odvojiti od Krista i
njegove
zajednice.
A
sada se postavlja pitanje, ima li za jednu takvu zajednicu još neko mjesto na
ovome svijetu. Postalo je jasno da za nju postoji još samo jedno mjesto - to je
mjesto gdje se nalazi Najsiromašniji, Najnapadaniji, Najkrotkiji - križ na
Golgoti. Zajednica blaženih je zajednica Raspetoga. S njim je sve izgubila i s
njim je sve pronašla. Po križu su sada riječi: blažen, blažen. Isus pak sada
govori samo onima koji to mogu shvatiti, zato ne neposredan govor: "Blago
vama kad vas- zbog mene- pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas! Radujte
se i kličite: velika je plaća vaša na nebesima! Ta progonili su tako i proroke
prije vas!" "Zbog mene"-učenici će biti posramljeni, no sav će
teret pasti na Isusa. Na njega sve pada, jer zbog njega su oni progonjeni. On
nosi tu "krivnju".
Sramoćenje,
smrtni progoni i ogovaranja pečate blaženstvo učenika u zajedništvu s Isusom.
Niti ne može biti drukčije - na tim blagim tuđincima svijet će iskaliti svoju
srdžbu, riječima, silom i klevetom.
Previše
je bučan i opasan glas tih blagih i tih siromaha; previše je strpljivo i tiho
njihovo trpljenje; prejasno svjedoči ta grupa oko Isusa svojim siromaštvom i
trpljenjem o nepravdi u svijetu. To je smrtonosno. Dok Isus govori:
"Blažen", svijet viče: "Nosi se! Odatle!" Da, odatle! No, kuda? U nebesko
kraljevstvo!
Budite
radosni i utješeni, u nebu će vam sve biti nagrađeno. Tamo su siromasi na
gozbi. Sam Bog otire suze tuđine i hrani gladne. Izranjena i izmučena tijela
preobražena su i umjesto pokorničke odjeće nose bijelu odoru vječne
pravednosti. Iz te vječne radosti već sada, ovdje, prodire poziv zajednici pod križem,
Isusov poziv: "Blaženi".
Blago
siromasima duhom, njihovo je kraljevstvo nebesko!
Učenici
oskudijevaju u svemu. Oni su pravi ,,siromasi" (Lk 6,20) – nikakva sigurnost,
nikakvo imanje, nijedna zemlja koja bi bila njihova domovina,nijedna zajednica na
ovoj zemlji kojoj bi posve pripadali; također neposjedovanje nikakve vlastite
duhovne snage, iskustva, spoznaje na koju bi se mogli pozvati i kojom bi se
mogli tješiti. Poradi Isusa oni su sve ostavili.
Kada
su pošli za njim izgubili su i same sebe i time sve, što ih je još moglo učiniti
bogatima. Sada su postali siromašni, neiskusni, naivni, da se ni u koga i ni
ušto ne bi mogli pouzdati, nego samo u onoga tko ih je pozvao. Isus poznaje i
one druge, koji su zastupnici i propovjednici narodne religije, te moćnike i
uglednike koji čvrsto drže svoje pozicije, ukorijenjeni u narodnost, duh
vremena i narodnu pobožnost. No ne njima, nego samo svojim učenicima on kaže:
,,Blaženi - jer je vaše kraljevstvo nebesko." Samo njima, koji žive u potpunom
odricanju i oskudijevanju, dolazi kraljevstvo Božje. Usred svoga siromaštva oni
su nasljednici nebeskog kraljevstva. Njihovo je blago tj. blaženstvo skriveno,
u križu je. Kraljevstvo nebesko obećano im je u vidljivoj slavi i već darovano
u savršenom siromaštvu križa.
Ovdje
se Isusovo proglašavanje blaženoga posve razlikuje od njegove karikature u liku
političkosocijalne programatike. I Antikrist proglašava siromahe blaženim, no
on to ne čini poradi križa, u komu je sve siromaštvo uključeno i
blagoslovljeno, nego da bi uklonio križ putem političko-socijalne ideologije.
Time što tu ideologiju naziva kršćanskom, time i postaje neprijatelj Krista.
 
 
 
Nema komentara:
Objavi komentar