Pred nama je drugi tjedan trećeg blaženstva „Blago krotkima - oni će
baštiniti zemlju“, koji počinje u subotu, 29.03.2014. godine, a pitanja za
razmatranje su:
1. Jesam li flegmatičan u
odnosu na kraljevstvo Božje? Marim li za njega već ovdje, širim ga, promičem?
2. Nadvladava li više puta
srditost, tako da drugi u meni vide više podljudsku nego ljudsku vrstu? U kojoj
mjeri ja druge ljutim, živciram, ponižavam, omogućujem im da se pokažu osjetljivima?
3. Srdžba ima svoje razloge?
Što činim s njima? Čuvam li ih, pamtim li ih, ne želim li ih se odreći?
4. Očekujem li sućut, pričam
li o sebi kao žrtvi, upadam li u situaciju da činim isto što su meni drugi
činili?
5. Sv. Pavao veli: »Srdite se,
ali nemojte griješiti!» (Ef4,26). Ostaje li moja srdžba pred pragom grijeha,
ili redovito nešto opsujem, zlo pomislim, pogrđujem, zazivam vraga, umjesto Boga?
Događa li se da mi sunce zađe nad srdžbom? Što poduzimam da to ne bude tako?
6. Mogu li Bogu prepustiti
sud, sudbinu svoju, pa biti opušten jer sam pustio? Kako izgleda moja
opuštenost? Jeli onda znak mira i posjedovanje obećane zemlje?
7. Opiši područja, životne
faze, u kojima si vježbao krotkost – radiš li još i dalje na tome?
Za razmatranje uz pitanja možete se poslužiti tekstom vlč. Andrije
Vrane: „Blago krotkima - oni će baštiniti zemlju! (II dio – drugi tjedan).“, te
tekstom vlč. Andrije Vrane na temu: "Ophođenje sa srdžbom i
oprostom".
Svjedočenja se dostavljaju na e-mail: kursiljo.hrvatska@gmail.com
Blago krotkima – oni će baštiniti zemlju! (II dio - drugi tjedan)
– Vlč. Andrija Vrane
Golubica i janje su
simboli blagosti i krotkosti. Prva nam je asocijacija sada Jaganjac Božji –
uzor svake krotkosti. Krotka osoba ima prekrasna svojstva jer dâ se ukrotiti. Prije
svega od Boga tj. podrediti se njegovoj volji, ali također i od čovjeka, te na
žalost krotki najviše stradavaju, jer im drugi lako zakidaju slobodu, znajući
da su oni janjci koji se ne znaju agresivno odupirati. Kada ih netko udari po
jednom obrazu, pruže mu i drugi. Tako su ukrotili i Isusa, obukli mu luđačku
haljinu, ponizili ga do kraja i razapeli. Promotriti ćemo neka ljudska stanja
koja u određenoj mjeri priječe život ovoga blaženstva. Flegmatičnost! Takav
se čovjek ne može uvrijediti (ovdje nije riječ o karakteru nego o strasti
flegmatičnosti). Na neki je način hladnokrvan na sve oko njega i u njemu.
Nezainteresiran,
neosjetljiv na tolike muke drugih ljudi. Izbjegava svaku žrtvu.
Preosjetljivost! Taj
se čovjek vrlo lako da povrijediti i posljedica je takvoga da se rado zatvara u
sebe kako bi ga ljudi što manje vrijeđali. Za takve se osobe kaže da je mimoza,
jer ta biljka uvlači listove čim je nešto dotakne. Ogorčenost! Ogorčena
osoba postaje se onda kada se uspne na vrhunac preosjetljivosti, zapravo kada se
posve zatvorila pred drugima, o ostala u vlastitim afektivnim stanjima i
mislima. Srditost! Njoj su sinonimi ili u najmanju ruku bliski srodnici:
gnjev, bijes, ljutnja. To je osjetljivost i ogorčenost, ali koja sada prelazi
na djelo.
Čovjek udara šakom od
stol, ako već ne može po licu drugoga. Takav zatvara vrata za sobom lupanjem i
sl. Takvim strastima i njim sličnima može upravljati krepost blagosti
(krotkosti).
Malo niže donosim i
opširniji uvid kako se ophoditi sa srdžbom. Stoga krivo mislimo da je krotka
osoba netko tko je miran pod svaku cijenu, ‘dobričina’ zapravo naivčina.
Krotkost je jedna snaga koja nužno mora biti povezana s ljubavlju. Sveta srdžba
povezana s umjerenošću, osjetljivost povezana s razboritošću.
Pogledajmo neke primjere
krotkih i blagih ljudi! Mojsije. Kada je ugledao zlatno tele kojem su se
Izraelci klanjali, tada je razbio ploče. Ali, odmah moli za taj isti narod.
Knjiga Brojeva veli da je Mojsije bio veoma skroman, krotak i blag čovjek.
Zapravo najskromniji čovjek na zemlji (Br 12,3). Drugi primjer kojeg ćemo
razmotriti je Isus Krist. Najbolje bi bilo proučavati Kristovo ponašanje kroz
njegov zemaljski život, tako bi se očitovala njegova krotkost u našem životu. U
sinagogi farizeji vrebaju hoće li Isus izliječiti čovjeka usahle ruke, jer taj
je dan bila subota. ‘A on, ražalošćen okorjelošću srca njihova, srdito ih ošinu
pogledom, pa reče tom čovjeku: ‘ispruži ruku!’’ (Mk 3,5). I usahlome je ruka
odmah ozdravila! Isus je ljutit zbog farizejske tvrdoglavosti pred jasnim
činjenicama. Dakle, srdit ali krotak! Događaj izgona trgovaca iz Hrama. Isus ih
izgoni bičem vrlo ljutito. Čovjek može biti ljutit zbog sebe ili zbog drugoga.
Ako je zbog sebe onda je to redovito slabost, a ako je zbog drugoga uglavnom je
to revnost. Ako se drži u samokontroli, tad je krotak. Židovi su ponizili i na
neki način oskvrnuli kuću Božju (Hram). Nastupa oštro, ali i krotko. U
Getsemaniju Isus se nije ljutio na vojnike koji su ga došli uhititi. Savršeni
miran prepušten je ’sudbini’, premda se kod Petra očitovala tipična ljudska
reakcija jer je zgrabio mač da udari.
Krotki su isto što i
siromašni; ponizni, kako vidimo u Ps 37, 11 koji Isus ovdje izravno navodi. U susretanju s
ljudskom braćom i sestrama oni nisu nasilni. Takav je sam Isus koji na ovu
krotkost poziva svoje sljedbenike. Pritom mu nitko nije mogao predbaciti da
glumi krotkost. To je njegov prilog nenasilnoj revoluciji kojom bi se svijet
morao mijenjati na bolje.
Krotki su siromasi koji se
prepuštaju volji Božjoj i zato dobrohotno susreću ljude. Dok su grčki mudraci
predlagali krotkost kao vladanje dostojno intelektualca, ova je krotkost plod izručenja
Bogu.
Smisao izreke "oni će baštiniti zemlju" vidi se iz Ps 115, 16: Bog je svim ljudima dao zemlju za baštinu da je bratski podijele. U humanom nastanjenju zemlje uspijevaju oni koji ne primjenjuju nasilje u međuljudskim odnosima.
Smisao izreke "oni će baštiniti zemlju" vidi se iz Ps 115, 16: Bog je svim ljudima dao zemlju za baštinu da je bratski podijele. U humanom nastanjenju zemlje uspijevaju oni koji ne primjenjuju nasilje u međuljudskim odnosima.
Pavao: Apostol govori o
svom vježbanju:»Ja stoga tako trčim, ne kao u nepouzdano; tako dajem udarce, ne
kao onaj koji mlati vjetar. Naprotiv, ja bijem svoje tijelo i vučem ga kao
roba, da sam ne budem odbačen pošto sam drugima propovijedao»(1Kor 9,26).
Krotkost je dakle ukroćenje, pripitomljenje, sređivanje naravi. Ćudoređe! Krotkost je vrhunska krepost. Tko nju ima taj je svet!
Oni će baštiniti
zemlju
Ovo obećanje može imati
trostruko značenje:
1. Ući u obećanu zemlju - misli se na konkretni predio zemlje, tj.
na kanaansko područje. Nije ovdje toliko naglasak na plodnom tlu koliko na
ljudskom pouzdanju u Božje vodstvo!
2. Ući u Mesijino kraljevstvo: Nakon zaposjednuća »obećane zemlje»
kod Židova se budila svijest i nada za uzvišenijim stanjem, za Mesijinim
kraljevstvom (koje su oni opet shvatili u zemaljskim kategorijama). Ali to se
kraljevstvo osvaja pod jednim uvjetom: treba ukrotiti svoje strasti, divljinu.
3. Ući u Božji život: to je vrhunac obećanja. A to se mora već na
ovom svijetu postizati. To znači dvoje:
- Posjedovati Mir. Tko je s Bogom u miru, može biti sa svakim u
miru. Uzalud je tražiti sebi mir u «dalekoj zemlji» (Lk15,13), gdje je tražio
izgubljeni sin, ako ga ne postignemo u «obećanoj zemlji», tj. u odnosu s Bogom.
- Posjedovati Snagu: krotkost je vlastita majstorija nad svojim
instinktima, strastima i strujama. Krotak čovjek kontrolira sebe u svakom
području svog života. Disciplinira svoje porive i nagone, ukroćuje svoje
neuredne ambicije i tendencije. A to je snaga, a ne slabost!
Mogli bismo ovako
zaključiti:
Krotak je onaj čovjek koji
dopušta da ga Bog provjerava i kontrolira; koji se savršeno pouzdaje u Božju
snagu i želi od njega mir; koji upotrebljava sredstva da regulira svoje
prirodne potoke i pritoke u rijeku koja vodi u život, tj. u «obećanu zemlju»
koja je kod Boga!
Krotak: reagira u pravo
vrijeme, na pravom mjestu, pred pravom osobom, u pravoj mjeri. “Krotki” su
krotki po vlastitoj volji (dakle ne jednostavno bojažljivi). Oni “će baštiniti
zemlju”, koja se može održati i razvijati samo pod njihovom rukom.
Ophođenje sa srdžbom i oprostom – Vlč. Andrija Vrane
Kad sam u petom poglavlju
evanđelja po Mateju čitao da je Isus rekao: ''Čuli ste da je rečeno 'ne ubij',
a ja vam kažem: 'Svaki koji se srdi na brata svoga, bit će podvrgnut sudu…''',
učinilo mi se to prestrogim. Kako to da se već zbog srdžbe dolazi na sud? Pa i
ono kad kaže: 'Ako prinosiš dar, i pred žrtvenikom se sjetiš da tvoj brat ima
nešto protiv tebe, ostavi dar, idi i najprije se izmiri s bratom i potom
prinesi dar.' Zašto? Tumačenje prof. Ante Vučkovića učinilo mi se prihvatljivim
pa ću ga ovdje pokušati sažeti.
Isus očito zna da ubojstvu
obično davno prije prethodi srdžba. Obično sve počinje srdžbom.
No, budući da se srdžbu još
dade kontrolirati, a ubojstvo ne, stalo mu je da taj izvor spriječi.
Veliki dio nas odrastao je
s puno ubojitih riječi. A riječi pune srdžbe pune su i otrova.
Odrastamo s hrpom ubojitih
riječi: 'ništa ne znaš, ništa ne vrijediš, sve si uprskala, zašto sam te
rodila, što sam Bogu zgriješila, kako ništa ne naučiš, zašto su drugi bolji…' I
pomalo se naviknemo da nam je duša otrovana i tako živimo: kao da je to
normalno?!
Što mi činimo s tim
riječima? Budući da su oštre, urežu nam se u srce i mi ih čuvamo i pamtimo. Da,
i nakon četrdeset godina pamtimo tko nam je nešto otrovno rekao, i još uvijek to
boli. Nakon toga kao da ih ne želimo zaboraviti, mi ih se prisjećamo i vraćamo
se na njih.
Dogodi se da i protiv nas samih čuvamo povrede, kao da je to najveće blago… Onda se bojimo odreći se povreda. Ne želimo ih izbaciti iz sebe. Zašto čuvamo otrov ?
Zašto čovjek čuva otrov?
Zato što misli: ako se odreknem otrova, onda više sam neću imati čime trovati
druge, neću se moći osvetiti. Jer kod nanesenog zla, Zli nam nudi 'rješenje':
vrati zlo onamo odakle je došlo, tj. osveti se. I otkrijemo da smo već
zatrovani!. Pa pokušamo to zaboraviti, ali taj zaborav ne uspijeva, on često
probije tamo gdje je netko najmanje kriv.
Sljedeći korak je da se
zaljubim u samog sebe kao žrtvu. Naime, želim probuditi sućut prema sebi i od
drugih očekujem sućut. Počnem pričati o sebi kao žrtvi. Moljakam da mi kažu da sam
nevina žrtva, očekujući da me drugi prihvate kao žrtvu! I ne primjećujem koliko
postajem jadan, jer se ne mogu ni na što drugo osloniti nego na to što mi je
drugi učinio.
Onda pak počinjemo sebe
mjeriti s drugima: Ulazimo u suparništvo: tko je veća žrtva.
Misleći da je onaj tko je
veća žrtva, taj je ispravniji, taj ima pravo što tako čini. Nakon toga postajem
potpuno slijep za ono što činim, pa se otkrije kako istu stvar činim drugima,
drugima govorim iste one otrovne riječi koje su meni nekad govorili. Sudim sve
oko sebe, okrivljujem druge. I krug je zatvoren.
Na početku su mi nevinom upućene otrovne riječi, a sada to isto ja činim.
Na početku su mi nevinom upućene otrovne riječi, a sada to isto ja činim.
Zato Isus kaže: 'Ako
prinosiš dar, ostavi dar i pomiri se.' Zašto ne kaže: 'Dođi k meni, ja ću te utješiti'?
Jer mu je stalo do tebe, jer zna da je ranjeno srce zatvoreno srce, a takvo ne
može primiti Boga. Zna naime da takav, nevino ranjen, samo kruži oko oltara, i
ne može se dogoditi ništa! Jer Bog hoće u srce, a svako ranjeno srce zatvara se
i stvara debele zidove iz straha da ne bi opet bilo ranjeno. Opravdava se,
stvara zid opravdavanja i isprika, traži zid sućuti.
Zato Bog veli na početku:
ostavi sve, izmiri se sa bratom, čak i ako te ponovo rani. ( I do sedam puta)
Zašto? Jer On dodiruje nešto što mi ne vidimo. Jer u trenutku kad odlučimo da nećemo
oprostiti, zato što je netko prešao sve mjere, u tom trenutku tvoje srce
počinje biti tvrdo, kameno, začahureno, u njemu je ostao samo otrov, - a Bogu
je stalo do tvog čistog srca.
Zato ako te netko rani,
oprosti.
Proboj do srca je OPROST!
To je teško, osobito tamo gdje nismo krivi, a gdje se on ponavlja.
Ali treba uočiti da me
otrov truje ako ne oprostim. Počinjem misliti negativno; Bog me odbacio, jer je poslao zlo
na mene, ja ne vrijedim jer su me ranili, mene stiže svako zlo i taj negativni
film se stalno vrti, ne dopuštajući mi da se radujem.
Valja dakle iščupati zlo s
korijenom! Kako? Isusovom pomoću! On daje snagu Duha kojim ćemo moći oprostiti.
Oprostiti treba, dakle, zato da budemo slobodni. Za pomirenje pak traži se da
drugi, koji mi je nanio nepravdu, mene zamoli za oprost, da nadoknadi štetu i
dade jamstvo da to više neće činiti. Tako nastaje mir!
Nema komentara:
Objavi komentar