U subotu, 28.06.2014. godine počinje drugi tjedan šestog blaženstva - "Blago čistima srcem: oni će Boga gledati!". U nastavku su pitanja i tekst za razmatranje:
Pitanja:
1.
Da bi netko bio blažen potrebno je da svi ovi elementi njegove
osobnosti - i njegove misli i osjećaji i odluke i odnosi - tj. njegova
kompletna nutrina bude čista. Koliko sam u svojim nakanama čist na tim navedenim područjima
života?
2.
Je li moje vanjsko
ponašanje usklađeno s mojom nutrinom? Činim li i govorim ono što u srcu doista
i mislim? Po čemu znam da su moje nakane čiste?
3.
Koliko ozbiljno
molim za čistoću srca?
4. Pred Gospodinom
možemo stajati ukoliko su nam djela naših ruku čista i srce nedužno, tj.
ako nam se duša ne predaje ispraznosti i ne kune s varavo. Koliko me
obuzimaju isprazne stvari, koliko dopuštam da mi srce zahvate ispraznosti?
5.
Kad susrećem neku
osobu, nastojim li je gledati s osjećajima i pogledom kao bi je Isus gledao?
Otkrivam li i gledam li je kako je Isus vidi?
6. Iako Boga nitko
nikad ne vidje (Iv 1, 18), Papa Franjo tumači da ga ipak možemo vidjeti.
Koji su me usponi kroz silaženje u ponizno služenje doveli da vidim otiske
njegova djelovanja?
7. Nabrojimo i zapišimo
situacije i događaje u kojima smo ga „vidjeli“. Jesmo li osjetili da nam je to
pročistilo srce? Uočavam li da Bog pročišćava moje srce kad vidim što On čini,
a ne ja?
Blago
čistima srcem: oni će Boga gledati! 6,2 - Dr. Božidar Mrakovčić
Šesto blaženstvo
ima za temelj buduće gledanje Boga, a kao uvjet čistoću srca. Koje značenje ima
srce kod Mateja? U kojem smislu srce vjernika može i treba biti čisto? Zašto je
buduće gledanje Boga temelj i razlog već sadašnjeg blaženstva?
Srce kao
unutarnje središte čovjeka
U našoj zapadnoj
kulturi srce je centar čovjekove osjećajnosti. Kaže se da čovjek glavom misli,
a srcem osjeća. Kada čovjek odlučuje slušajući svoje srce, izabire ono što mu
se sviđa, što ga privlači. Razum naprotiv usmjerava čovjeka na ono što je
razborito i korisno. Za razliku od našeg uobičajenog shvaćanja prema Matejevom
Isusu čovjek svojim srcem ne samo osjeća, nego i razmišlja i odlučuje. Za
ilustraciju dovoljno se sjetiti nekih Isusovih poznatih izreki. Misleći na
njihovo pokvareno razmišljanje Isus u jednoj prilici pita pismoznanace: „Zašto
snujete zlo u srcima?“ (Mt 9,4). Isusova tvrdnja „Doista, gdje ti je blago,
ondje će ti biti i srce“ (Mt 6,21) upućuje na zaključak da srcem procjenjujemo
osobe ili stvari i na njih se emocionalno vežemo. Srce je i izvor čovjekovih
odluka i djelovanja: „Ta iz srca izviru opake namisli, ubojstva, preljubi,
bludništva, krađe, lažna svjedočanstva, psovke“ (Mt 15,19). Isusovi zahtjevi da
ljubimo „Gospodina Boga svojega svim srcem svojim“ i da svatko od nas „od srca
… oprosti svome bratu“ (Mt 18,35) sugeriraju da je čovjekovo srce izvor i
uporište kako njegovih odnosa s Bogom tako i s čovjekom. Da bi netko bio blažen
potrebno je da svi ovi elementi njegove osobnosti - i njegove misli i osjećaji
i odluke i odnosi - tj. njegova kompletna nutrina bude čista.
Čistoća kao
usklađenost s voljom Božjom
Što to znači
imati srce čisto najbolje pokazuje Isusova rasprava s pismoznancima i
farizejima o pranju ruku prije jela. Isus inzistira da čovjeka ne onečišćuje
ono što ulazi u njegova usta, nego što iz njih izlazi. Nasamo objašnjava svojim
učenicima: „… što iz usta izlazi, iz srca izvire i to onečišćuje čovjeka. Ta iz
srca izviru opake namisli, ubojstva, preljubi, bludništva, krađe, lažna svjedočanstva,
psovke. To onečišćuje čovjeka; a jesti neopranih ruku ne onečišćuje čovjeka“
(Mt 15,18-20). Opaka djela koja Isus ovdje nabraja zapravo slijede deset Božjih
zapovijedi: Ne ubij! Ne sagriješi bludno! Ne ukradi!... Dakle čovjeka onečišćuje
njegovo djelovanje ukoliko nije u skladu s voljom Božjom, ukoliko mu se
protivi. Isus inzistira da čovjekova djela, bilo dobra bilo zla, proizlaze iz …
srca. Zato je važno da čovjeku srce bude čisto, tj. da mu njegova nutrina,
njegove misli, osjećaji i nakane budu u potpunosti u skladu s Božjom voljom i
slobodni od svake izopačenosti. Blaženi su samo oni kojima je s voljom Božjom
usklađena ne samo vanjština, nego i nutrina. Onima naprotiv koji jedno misle, a
drugo govore i čine, pristaju Isusove riječi upućene pismoznancima i
farizejima: „Licemjeri!
Nalik ste na
obijeljene grobove. Izvana izgledaju lijepi, a iznutra su puni mrtvačkih
kostiju i svakojake nečistoće. Tako i vi izvana ljudima izgledate pravedni, a
iznutra ste puni licemjerja i bezakonja“ (Mt 23,27-28). Možda mislimo da se na
nas ove Isusove riječi ne odnose. Međutim tko od nas može reći da iza njegovih
dobrih djela stoje uvijek sto posto samo čiste nakane? 6,2
Čistoća srca kao
uvjet za stajanje pred Gospodinom
Govor o čistoći
je u židovstvu bio usko povezan s kultom, odnosno prikladnošću vjernika da u hramu
stoji pred Gospodinom. Imajući ovo na umu psalmist pjeva: „Tko će uzići na Goru
Gospodnju, tko će stajati na svetom mjestu njegovu? Onaj u koga su ruke čiste i
srce nedužno: duša mu se ne predaje ispraznosti, i ne kune se varavo“ (Ps
24,3-4). Prijevod bi bio vjerniji originalu kad bi glasio: „Onaj u koga su ruke
nedužne i srce čisto…“. Psalam 24 i šesto blaženstvo su jedina mjesta u Bibliji
gdje nalazimo izraz čist srcem i to u istoj funkciji, kao uvjet za susret s
Bogom. Izraz ruke u Ps 24 označavaju vanjska djela, a srce čovjekove misli i nakane.
I jedno i drugo treba biti čisto, tj. usklađeno s voljom Božjom, da bi čovjek
bio prikladan za susret s Bogom. Nakon što je počinio preljub i ubojstvo David
je svjestan da takav ne može pred lice Božje. Zato moli: „Čisto srce stvori mi,
Bože, i duh postojan obnovi u meni! Ne odbaci me od lica svojega i svoga svetog
duha ne uzmi od mene“ (Ps 51,12-13). Samo srce slobodno od grijeha sposobno je
Boga gledati.
Oni će Boga
gledati
Temelj šestoga
blaženstva je buduće gledanje Boga. Dok smo na zemlji Boga ne možemo vidjeti.
Ovu istinu najjasnije izražava Ivanov proslov: „Boga nitko nikada ne vidje: Jedinorođenac
- Bog - koji je u krilu Očevu, on ga obznani“ (Iv 1,18). Sveti Pavao naglašava:
„Doista, sada gledamo kroza zrcalo, u zagonetki, a tada – licem u lice! (1 Kor
13,12).
Razmišljajući o
šestom blaženstvu današnji Papa piše: „Boga ćemo vidjeti ako uđemo u ‘Kristove
osjećaje’ (usp. Fil 2,5). Očišćenje srca se događa u nasljedovanju Krista,
u procesu povezivanja s njime. … uspon k Bogu događa se upravo u silasku u
ponizno služenje, u silasku ljubavi koja je Božja bit i stoga istinska snaga
koja čovjeka pročišćava, koja ga čini sposobnim da zapazi Boga i da ga vidi“.
I prema Knjizi
Otkrivenja blaženstvo spašenih u Novom Jeruzalemu bit će u gledanju Boga: „I
prijestolje će Božje i Jaganjčevo biti u gradu i sluge će mu se njegove
klanjati i gledati lice njegovo, a ime će im njegovo biti na čelima“ (Otk
22,3-4). Za razliku od sadašnjeg stanja u kojem je Bog skriven i često nam se čini
dalekim, odsutnim do te mjere da se osjećamo napuštenima i u napasti smo da počinjemo
sumnjati u njegovo postojanje, u budućem stanju sve će ovo biti nadiđeno. Naša
sadašnja povezanost s Bogom koju živimo nastojeći biti što više usklađeni s
njegovom voljom, po primjeru Isusa Krista i snagom njegova Duha, nije tek iluzija
nego čvrsta stvarnost vjere koja će u vječnosti doseći svoj vrhunac u
neposrednom i osobnom susretu s Bogom, licem u lice.
Nema komentara:
Objavi komentar