U subotu 07.06.2014. godine počinje treći tjedan petog blaženstva - Blago milosrdnima: oni će zadobiti milosrđe! (Mt 5, 7). Vlč. Andrija uz
čestitku za Duhove preporuča divan tekst sv. Oca Ivana Pavla II., kao podlogu za razmatranje i svjedočenje po slijedećim pitanjima:
1.
Uočavam li u svojem
životu da je milosrđe moj životni stav, iz kojeg proizlazi moje djelovanje,
govor, ponašanje?
2. Otkrij što je
milosrdna ljubav, kad je se živi, stvorila u tebi i za tebe?
3. Koliko je u mojim
djelima milosrđa prisutna svijest da to što činim doista činim samom Kristu?
4. Koliko sam svjestan
da je meni iskazano više milosrđa time što ga netko od mene primi, nego li ga
ja dajem drugome?
5.
Vjeruješ li da
postoji pravednost samo ako je proizašla iz milosrđa?
6.
Milosrđe je
utjelovljenje jednakosti. Znam li primati milosrđe? Znam li ga tražiti? Kako to
činim?
7. Kako dajem milosrđe
– da drugi bude ponižen ili da ostvarim susret? Podižem li svojim djelima
dostojanstvo čovjeka i sebe samoga?
Ivan
Pavao II.: DIVES IN MISERICORDIA (Bogat milosrđem)
14. Isus Krist nas je učio da čovjek ne
samo prima i na sebi iskusuje milosrđe Božje, već da je on i pozvan da
´milosrđe čini drugima: „Blago milosrdnima: oni će zadobiti milosrđe“ (Mt 5,
7). Crkva u tim riječima vidi poziv na djelatnost, i ona se trudi da milosrđe
provodi u djelo. Ako sva blaženstva Govora na gori pokazuju put obraćenja i
promjene života, blaženstvo o milosrdnima je u tom pogledu osobito rječito.
Čovjek postiže milosrdnu Božju ljubav, njegovo milosrđe, prema tome koliko se
on sam u svojoj nutrini preobražava u duhu takve ljubavi prema bližnjemu.
Taj izvorno evanđeoski postupak ne
ostvaruje duhovni preobražaj tek jednom zauvijek, već je to životni stav, bitna
i trajna značajka kršćanskog poziva. Sastoji se u sveudiljnom otkrivanju i
ustrajnom odjelotvorenju ljubavi kao snage koja objedinjuje i ujedno uzdiže
snage unatoč svim teškoćama psihološke i društvene naravi; riječ je, doista, o
milosrdnoj ljubavi koja je po svojoj biti stvaralačka ljubav. Milosrdna ljubav
u uzajamnim ljudskim odnosima nikada nije jednostran čin ili postupak. Pa i u
slučajevima kada sve kao da pokazuje da samo jedna strana daje i nudi, a druga
samo prima i uzima (na primjer u slučaju liječnika koji liječi, učitelja koji
poučava, roditelja koji podižu i odgajaju svoju djecu, dobrotvora koji priskače
u pomoć potrebnima), zapravo, i onaj koji daje obdaren je dobročinstvom. U
svakome slučaju, i takav se može lako naći u prilici onoga koji prima, koji
postiže dobročinstvo, koji na sebi iskusuje milosrdnu ljubavi i doživljava kako
je milosrđem obdaren.
U tom smislu raspeti Krist je za nas
uzor, nadahnuće i najsnažniji poticaj. Oslanjajući se na taj ganutljiv uzor, u
punoj poniznosti možemo i mi iskazivati milosrđe drugima znajući da je On
priznaje kao da je njemu iskazana. (Usp. Mt 25, 34-40). Prema tome uzoru možemo
također trajno oplemenjivati sve svoje postupke i nakane u kojima je milosrđe
sadržano i odjelotvorivano kao jednostran čin, kao dobro drugima iskazano. Jer
to je čin milosrdne ljubavi tek onda kada smo, ostvarujući ga, duboko uvjereni
da ga istovremeno i primamo od onih kojima ga iskazujemo. Ako nedostaje ta
obostranost i uzajamnost, tada naši postupci još nisu istinski čini milosrđa
niti je u nama još u punini ostvareno obraćenje, - kojega nam je put pokazao
Krist svojom riječju i primjerom sve do smrti - niti još u potpunosti imamo
udjela u veličanstvenom izvoru milosrdne ljubavi, koja nam je u njemu
objavljena. Tako je, dakle, put koji nam je Krist pokazao u Govoru na gori
blaženstvom o milosrdnima mnogo bogatiji od svega onoga što mi katkada možemo
otkriti u općenitim ljudskim sudovima o milosrđu. Ljudi milosrđe ponajviše
smatraju kao jednostran čin ili postupak, koji pretpostavlja i zadržava
odstojanje između onoga koji milosrđe iskazuje i onoga koji ga prima, između
onoga koji dobro čini i onoga koji je njime obdaren. Iz toga proistječe zahtjev
da se međuljudski i društveni odnosi oslobode milosrđa i zasnivaju jedino na
pravednosti. Dakako, takvi sudovi o milosrđu ne vode računa o prisnoj svezi
između milosrđa i pravednosti o čemu govori sva biblijska predaja, a nadasve, mesijansko
poslanje Isusa Krista. Istinsko milosrđe je takoreći najdublji izvor
pravednosti. Ako je pravednost po sebi prikladna da „prosuđuje“ (posreduje)
među ljudima u pravičnoj međusobnoj raspodjeli tvarnih dobara, ljubav je,
naprotiv, i to jedino ona (pa dakle i ona dobrohotna ljubav koju nazivamo
„milosrđe“) sposobna da čovjeka vrati njemu samome.
Istinski kršćansko milosrđe je ujedno, u
nekom smislu, najsavršenije utjelovljenje „jednakosti“ među ljudima, pa stoga i
najsavršenije utjelovljenje pravednosti ukoliko i ona u
svome djelokrugu teži istom učinku.
Jednakost koju uspostavlja pravednost, ograničuje se, dakako, na predmetna i
izvanjska dobra, dok ljubav i milosrđe omogućuju da se ljudi međusobno susreću
u vrednoti samoga čovjeka, i to s dostojanstvom koje je njemu vlastito.
Istovremeno, „jednakost“ ostvarena „velikodušnom i dobrostivom ljubavlju“ (Usp.
1 Kor 13, 4) ne ruši razlike: onaj koji daje postaje velikodušniji, kad osjeća
da je istodobno obdaren od onoga koji prima njegov dar; i obratno, onaj koji
zna primiti dar sa sviješću da primajući ga i on čini dobro, sa svoje strane
služi velikoj stvari dostojanstva osobe, pa stoga pridonosi da se ljudi
međusobno još dublje sjedine.
Iz enciklike Vrhovnog svećenika Ivana
Pavla II. o Božjem milosrđu
(30. 11. 1980.)
Nema komentara:
Objavi komentar