U subotu, 23.8.2014. počinje drugi tjedan osmog blaženstva. U nastavku su pitanja i tekst za razmatranja i osvrte:
Pitanja:
1. Do koje
granice ide moja pravednost? Je li meni pravednost toliko važna da sam spreman za nju
radije trpjeti progonstvo nego od nje odustati?
2.
Specifičnost osmog blaženstva jest spremnost na trpljenje koje čeka one koji
žive u skladu s prethodnih
sedam blaženstava. Jesu li mi ljudi uz vratili progonom za tu spremnost?
Ispričaj o tim
trpljenjima.
3. Imam li
iskustva da sam se radovao zbog progona radi Isusa?
4. Mogu li
se ja već sada radovati i progonima iako nas čeka velika plaća tek na nebesima?
5. Jesam li
se pomirio s činjenicom da je progonstvo radi Isusa nužnost? Koliko me zahvaća sablazan,
tj. gubitak vjere i odvajanja od Isusa?
6. Isusova
molitva na križu za progonitelje i Stjepanov zaziv: Ne uzmi im ovo za grijeh!“ imaju snagu
preobraziti progonitelja u Kristovog učenika. Koliko u meni ima Stjepana ikoliko ima
Savla?
7. Temelj
blaženstva progonjenih je već sadašnja prisutnost Duha Božjega, Bog je već sada
u njima
djelatan 1 podupire ljudsku nemoć i slabe ljude krijepi da svjedoče za Njega.
Imam li takvih
iskustava?
Blago
progonjenima zbog pravednosti: njihovo je kraljevstvo nebesko!
Posljednje od
osam Isusovih blaženstava u mnogo čemu se oslanja na ona prethodna. Kao i
četvrto i osmo blaženstvo ima za uvjet pravednost što u kontekstu Matejeva
evanđelja znači djelovanje u skladu s Božjom voljom kako nam ju Isus
objavljuje. U četvrtom blaženstvu Isusproglašava
blaženima one čija je želja i potreba za pravednošću toliko jaka da je
usporediva saželjom i
potrebom gladnog i žednog čovjeka za hranom i pićem. Osmo blaženstvo ide još dalje
i proglašava blaženima one kojima je takva pravednost toliko važna da su
spremni radije otrpjeti progonstvo nego od nje odustati. Oni žive pravedno ne
gledajući na ljude, hoće li im se pri tom svidjeti (usp. Mt 6,1) ili im se
zamjeriti.
Specifičnost
osmog blaženstva u odnosu na sva prethodna jest činjenica da uvjet za ovo
blaženstvo nije više određeni evanđeoski stav prema Bogu ili bližnjemu koji
uvijek uključuje isukladno
djelovanje, nego jednostavno spremnost na trpljenje koje čeka one koji žive u
skladusa prethodnih
sedam blaženstava. Za razliku od Boga koji će ih za njihovu pravednost u
vječnosti nagraditi kraljevstvom nebeskim, ljudi će im na ovome svijetu
„uzvratiti“ progonom.
Najparadoksalnije
blaženstvo Osmo blaženstvo ne samo da spada među paradoksalna blaženstva nego
je od sviju najparadoksalnije. Paradoksalnost prvog blaženstva stoji u Isusovoj
riječi da upravo siromasi duhom posjeduju najveće moguće dobro – kraljevstvo
nebesko. I drugo blaženstvo je paradoksalno, jer proglašava da razlog za
veselje i klicanje imaju upravo ožalošćeni. Na sličan način i osmo blaženstvo
iznenađuje činjenicom da Isus proglašava blaženima progonjene zbog pravednosti.
Paradoksalnost posljednjeg blaženstva je toliko velika da sam Isus smatra
potrebnim pobliže ga objasniti pa odmah nadodaje: „Blago vama kad vas zbog mene
pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas! Raduj te se i kličite: velika je
plaća vaša na nebesima! Ta progonili su tako proroke prije vas!“ (Mt 5,11112). Ova dva retka ne predstavljaju
novo blaženstvo, nego su objašnjenje osmoga. Biti progonjen zbog pravednosti
znači biti pogrđen, prognan i lažno optužen zbog Isusa, zbog životnog
prianjanja uz njega.
Temelj radosti i
klicanja nije međutim progonstvo biti Isusov ne znači biti mazohist – nego
posjedovanje kraljevstva nebeskog koje kao velika plaća čeka progonjene na
nebesima.
Rečenica: „Ta
progonili su tako proroke prije vas!“, sugerira da je progonstvo pravednih
zapravo nužnost. Pravednici smetaju nepravednicima samim time što postoje, jer
ih stavljaju upitanje;
dokazuju da je moguće živjeti pravedno, da nepravednici nemaju isprike za svoju
nepravednost i zato bivaju progonjeni. (Mudr 2,14: On je ukor utjelovljeni
našim mislima, sama njegova pojava tišti našu dušu.)
Na koga se sve
progonstvo odnosi?
Isus u Matejevom
evanđelju nagoviješta da će biti progonjeni prije svega njegovi učenici (Mt
10,23; 23,34) koji će u budućnosti postati dionici ne samo njegova poslanja
nego i njegove sudbine: „Nije učenik nad učiteljem niti sluga nad gospodarom
svojim. Dosta je da učenik bude kao njegov učitelj i sluga kao
njegov gospodar. Ako su domaćina Beelzebulom nazvali, koliko će više njegove
ukućane?“ (Mt 10,24125). S druge strane Isusovo objašnjenje parabole o sijaču i
sjemenu sugerira da će progonstvo pogodi ti ne samo Isusove apostole nego
svakoga tko želi slijediti Isusa i živjeti u skladu s njegovim naukom: „A
zasijani na tlo kamenito to je onaj koji čuje Riječ i odmah je s radošću prima,
ali nema u sebi korijena, nego je nestalan: kad zbog Riječi nastane nevolja ili
progonstvo, odmah se pokoleba“ (Mt 13,20121). Parabola ukazuje na opasnost koja
dolazi od progonstva i na stav koji treba zauzeti da se izbjegne ta opasnost.
Postoji opasnost sablazni, tj. gubitka vjere, odvajanja od Isusa. Da se ova
opasnost izbjegne potrebno je da riječ u vjerniku bude dubok o ukorijenjena,
potreban je jak osobni odnos s Isusom.
Kako se odnositi
prema progoniteljima?
Isus u Matejevom
evanđelju daje i smjernice kako se odnositi prema progoniteljima: “Ljubite neprijatelje,
molite za one koji vas progone da budete sinovi svoga oca koji je na nebesima,
jer on daje da sunce njegovo izlazi nad zlima i dobrima i da kiša pada
pravednicima i nepravednicima“ (Mt 5,44145). Na progonitelje valja gledati kao
na potrebne ljubavi i molitvei odgovoriti im,
ne mržnjom i osvetom, nego milosrđem, krotko i mirotvorno. Primjer takvog
odgovora je sam Isus koji na križu moli za svoje progonitelje i ubojice: “Oče,
oprosti im, neznaju što čine!” (Lk 23,34). Sličnim riječima je i sv. Stjepan
zazivao Božje milosrđe na onekoji su ga
kamenovali: „Gospodine, ne uzmi im ovo za grijeh!“ (Dj 7,60). Samo ovakav odgovor
ima snagu preobraziti progonitelja u učenika. Savao koji je čuvao odjeću onima
koji su Stjepana kamenovali uskoro će doživjeti obraćenje i od najžešćeg
progonitelja postati najgorljiviji navjestitelj evanđelja.
Njihovo je
kraljevstvo nebesko Kao i prvo blaženstvo koje je upućeno siromasima duhom i
posljednje ima za temelj posjedovanje kraljevstva nebeskog. Moćni i dobri Bog
je u potpunosti na strani ne samo onih koji priznaju da su ga potrebni, nego i
onih kojima je djelovanje u skladu s njegovom voljom toliko važno da će radije
otrpjeti progonstvo nego ga se odreći. U Prvoj Petrovoj poslanici nailazimo na
redak koji je vrlo sličan osmom blaženstvu: „Pogrđuju li vas zbog imena
Kristova, blago vama, jer Duh Slave, Duh Božji u vama počiva“ (1 Pt 4,14). Temeljblaženstva
progonjenih zbog imena Kristova je već sadašnja prisutnost „Duha Slave, Duha
Božjega“. Bog je već sada u njima djelatan kao što to potvrđuje i predslovlje
mučenika: „Mučenička krv očituje čudesnu tvoju snagu, kojom podupireš ljudsku
nemoć i slabe ljude krijepiš da svjedoče za tebe, po Kristu našem Gospodinu“.
Ipak Božja će se slava u progonjenima zbog pravednosti očitovati u potpunost i
tek o drugom Kristovom dolasku kad će oni ući u puni posjed nebeskog
kraljevstva i postati dionici života Božje obitelji (usp. Mt 5,9).
B. Mrakovčić
http://biskupijakrk.hr/Clanak.aspx?cid=289&izb=50
Nema komentara:
Objavi komentar