petak, 29. kolovoza 2014.

Treći tjedan osmog blaženstva-Blago progonjenima zbog pravednosti: njihovo je kraljevstvo nebesko!


U subotu, 30.8.2014. počinje treći tjedan osmog blaženstva. U nastavku su pitanja i tekst za razmatranja i osvrte: 

Pitanja:

1. Prihvaćam li da ne daje svaki progon i osjećaj progonjenosti da se osjećam blaženim, nego progonjenost zbog pravednosti? Kako se nosim s drugim progonima? Opiši.

2. Isus je ispunio svu pravednost. Biti progonjen zbog imena znači i biti progonjen zbog  pravednosti, tj. zbog osobe, zbog stavova, zbog pripadnosti Kristu i Crkvi. Navedi kad si sve zbog toga bio progonjen?

3. Papa kaže: put koji prolazi kršćanin ide tragom toga svjedočanstva, onim Isusovim tragom kako bi davao svjedočanstvo o njemu i katkad to svjedočanstvo završava polaganjem vlastitog života. Ići tragom znači imati sigurnost da je netko prošao tim putem. Nazirem li trag, otkrivam li trag, jesam li na tragu? Osjećam li sigurnost?

4. Mi nismo "religija" ideja, čiste teologije, lijepih stvari, zapovijedi. Koliko i koje je od tog nabrojenoga u nama prisutno?

5. Kršćanin koji ne daje svjedočanstvo, ostaje besplodan, a svjedočiti može samo onaj koji računa na Duha Svetoga u sebi. Koje plodove svjedočenja mogu uočiti i navesti?

6. Sveti Pavao u 1 Kor 4,11-13 kaže: „Proklinjani blagoslivljamo, progonjeni ustrajavamo, pogrđivani tješimo.“  Koliko i kada i gdje uspijevam to Pavlovo svjedočanstvo ostvarivati?

7. Svjedočanstvo ponekad vodi do polaganja vlastitog života, rekao je Papa Franjo i nastavio: „Ne može se shvatiti kršćanina koji nije svjedok, a svjedočanstvo ponekad vodi do polaganja vlastitoga života.!“ Jesam li spreman dotle ići? Davanje života izražava se i kroz davanje svojih živaca, vremena, novca... ali to još nije sve. A jesam li spreman položiti život?

Blago progonjenima zbog pravednosti, njihovo je kraljevstvo nebesko!

Nije moguće shvatiti kršćanina koji ne daje svjedočanstvo. Mi nismo "religija" ideja, čiste teologije, lijepih stvari, zapovijedi. Ne, mi smo narod koji slijedi Isusa Krista i daje svjedočanstvo, rekao je papa Franjo u svojoj jutrošnjoj homiliji na misi u kapeli Doma svete Marte. U svojoj homiliji Papa je govorio o mučeništvu svetog Stjepana opisanog u Djelima apostolskim. U mučeništvu jasno dolazi do izražaja borba između Boga i zlo duha i sâm je Isus rekao svojima da se raduju kada vide da su progonjeni zbog njegova imena. Biti progonjen, biti mučenik, dati život za Isusa je jedno od blaženstava. Eto zašto, dodao je Papa, zloduh ne može mirno gledati svetost Crkve ili svetost neke osobe te odmah počinje sa svojim spletkama.

Mučeništvo (lat. martyrium) je prijevod grčke riječi koja znači također svjedočenje. I možemo tako reći da put koji prolazi kršćanin ide tragom toga svjedočanstva, onim Isusovim tragom ako bi davao svjedočanstvo o njemu i katkad to svjedočanstvo završava polaganjem vlastitog života.

Ne može se shvatiti kršćanina koji nije svjedok, koji ne daje svjedočanstvo. Mi nismo "religija" ideja, čiste teologije, lijepih stvari, zapovijedi. Ne, mi smo narod koji slijedi Isusa Krista i daje svjedočanstvo – ali želi dati svjedočanstvo za Isusa Krista – i to svjedočanstvo ponekad vodi do polaganja vlastitog života, rekao je Papa primijetivši kako se kršćanstvo upravo zahvaljujući progonima sve više širilo jer su prognani kršćani gdjegod bi došli širili Radosnu vijest te se mnogi obratiše slušajući njihovo svjedočanstvo.

Svjedočanstvo, bilo u svakodnevnom životu, bilo nekim teškoćama pa i progonima, smrću, uvijek je plodno. Crkva je plodna i majka kada daje svjedočanstvo za Isusa Krista. Međutim, kada se Crkva zatvara u samu sebe, misli da je – da tako kažem – "sveučilište religije", s mnogo lijepih ideja, s mnogo lijepih hramova, s mnogo lijepih muzeja, s toliko lijepih stvari, no ako ne daje svjedočanstvo, postaje besplodna. To vrijedi i za samoga kršćanina. Kršćanin koji ne daje svjedočanstvo, ostaje besplodan, ne daje život koji je primio od Isusa Krista, rekao je Papa.

Stjepan je bio pun Duha Svetoga, rekao je Papa primijetivši da se ne može dati svjedočanstvo bez prisutnosti Duha Svetoga u nama. U teškim trenucima, kada trebamo izabrati pravi put, kada trebamo reći 'ne' tolikim stvarima koje nas možda pokušavaju zavesti na krivi put tu je molitva Duhu Svetom, i on nam daje ići tim putom svjedočenja, rekao je Papa.

(Preuzeto s http://www.radiomarija.hr/Naslovnica/Vijesti - iz-Crkve/Papa--Krscani-moraju-svjedočiti-svoju-vjeru.aspx)

A ovotjednom razmatranju dodajem i tekst i Dietricha Bonhoeffera, koji je i sam bio svjedok – mučenik koncentracionog logora.

Ovdje nije riječ o Božjoj pravednosti, nego o trpljenju koje podnose Isusovi učenici zbog jedne pravedne stvari, zbog pravednog života. Svi oni koji idu za Isusom, i mislima i djelima razlikuju se od svijeta: odricanjem od posjedovanja, sreće, prava, pravednosti, časti, sile. Za svijet je to sablazan. Zbog toga će učenici biti progonjeni. Njihova plaća za rad u svijetu, riječju i djelom, Osmo blaženstvo, 3. tjedan neće biti priznanje, nego progonstvo. Važno je uočiti da Isus svoje učenike proglašava blaženim i tamo gdje oni nisu neposredno progonjeni zbog njegovog imena, nego zbog jedne pravedne stvari. Za njih vrijedi isto obećanje kao i za siromahe. Kao progonjeni oni su im slični.

Na kraju ovog razmišljanja nad blaženstvima se postavlja pitanje, ima li za jednu takvu zajednicu još neko mjesto na ovome svijetu. Postalo je jasno da za nju postoji još samo jedno mjesto - to je mjesto gdje se nalazi Najsiromašniji, Najnapadaniji, Najkrotkiji - križ na Golgoti.

Zajednica blaženih je zajednica Raspetoga. S njim je sve izgubila i s njim je sve pronašla. Po križu su sada riječi: blažen, blažen. Isus pak sada govori samo onima koji to mogu shvatiti, zato ne neposredan govor: ''Blago vama kad vas - zbog mene - pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas! Radujte se i kličite: velika je plaća vaša na nebesima! Ta progonili su tako i proroke prije vas!'' ,,Zbog mene"-učenici će biti posramljeni, no sav će teret pasti na Isusa. Na njega sve pada, jer zbog njega su oni progonjeni. On nosi tu ,,krivnju". Sramoćenje, smrtni progoni i ogovaranja pečate blaženstvo učenika u zajedništvu s Isusom. Niti ne može biti drukčije - na tim blagim tuđincima svijet će iskaliti svoju srdžbu, riječima, silom i klevetom.

Previše je bučan i opasan glas tih blagih i tih siromaha; previše je strpljivo i tiho njihovo trpljenje; prejasno svjedoči ta grupa oko Isusa svojim siromaštvom i trpljenjem o nepravdi u svijetu. To je smrtonosno. Dok Isus govori: ,,Blažen", svijet viče: ,,Nosi se! Odatle!" Da, odatle!

No, kuda? U nebesko kraljevstvo! Budite radosni i utješeni, u nebu će vam sve biti nagrađeno.

Tamo su siromasi na gozbi. Sam Bog otire suze tuđine i hrani gladne. Izranjena i izmučena tijela preobražena su i umjesto pokorničke odjeće nose bijelu odoru vječne pravednosti.

Iz te vječne radosti već sada, ovdje, prodire poziv zajednici pod križem, Isusov poziv: ,,Blaženi".

Dietrich Bonhoeffer/Perkins

Andrija Vrane

 

Nema komentara:

Objavi komentar