petak, 5. rujna 2014.

Četvrti tjedan osmog blaženstva-Blago progonjenima zbog pravednosti: njihovo je kraljevstvo nebesko!

U subotu, 6.9.2014. počinje četvrti tjedan osmog blaženstva. U nastavku su pitanja i tekst za razmatranja i osvrte: 

Pitanja:
1. U kojem se motivu progona više pronalazim „zbog Sina Čovječjega“ ili „zbog pravednosti?
2. Gdje sam sve doživio marginalizaciju, ismijavanje, omalovažavanje zbog jednog od navedenih motiva progona i kako sam to podnio?

3. Jesam li napisao duhovni testament, duhovnu oporuku?
4. Pogađaju li me patnje brojne braće koji trpe poradi vjere ili za društven u pravednost i slobodu? Što tada činim?
5. Tko se opredijeli na stranu pravde, može očekivati da ga oni – koji od nepravde imaju korist – neće maziti. Koja su moja iskustva u tome?
6. Jesam li svjestan da naša nedosljednost kršćanskog života biva razlogom progonjenosti? Koliko si posvješćujem i priznajem da je i vlastita nedosljednost uzrok ismijavanja, tj. „nenasilnog“ progona?
7. Jesu li razmatranja ovog blaženstva u meni smanjila strah od biti progonjen?

BLAGO PROGONJENIMA ZBOG PRAVEDNOSTI: NJIHOVO JE KRALJEVSTVO NEBESKO

„Blago progonjenima zbog pravednosti: njihovo je kraljevstvo nebesko. »Blago vama kad vas –zbog mene–pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas! Radujte se i kličite: velika je plaća vaša na nebesima! Ta progonili su tako proroke prije vas!«

Dva motiva progonjenja

Ono što najbolje razlikuje i obilježava ove dvije verzije je motiv radi kojega su progonjeni: Lk veli „zbog Sina Čovječjega“, a Mt „zbog pravednosti“.

U prvom slučaju radi se o  kristološkom motivu : blaženima su proglašeni učenici koji trpe  poradi vjere u Krista.

U drugom slučaju radi se o moralnom motivu i univerzalnoj pozadini. Adresat blaženstva nije neka precizna grupa („Blaženi vi...“), nego svi oni koji su progonjeni zbog pravednosti.

U modernoj epohi, napose suvremenom razdoblju, dobio je na važnosti moralni i univerzalni motiv - „zbog pravednosti“. Mučenicima se smatraju (i od strane službene Crkve) ne samo oni kojima je oduzet život formalno poradi vjere u Krista, nego i oni koji daju život iz ljubavi prema bližnjemu, kao sv. Maksimilijan Kolbe; oni koji umiru poradi obrane prava potlačenih, kao Oscar Romero; oni koji brane vlastitu čistoću, kao Drinske mučenice ili sv. Marija Goretti.

Dvije forme progonstva: ubojstvo i marginalizacija

Progonstvo učenika Kristovih može imati danas dvije forme. One su opisane na paradigmatski i proročki način u 13. poglavlju knjige Otkrivenja slikom dviju zvijeri: zvijer koja izlazi iz mora (Otk 13, 1-10) i zvijer koja uzlazi iz zemlje (Otk 13, 11-18).

Zvijer koja izlazi iz mora poistovjećena je s političkom moći koja se postavlja na mjesto Božje
i „dano joj je da se zarati sa svecima i da ih pobijedi“, osuđujući neke na zatvor, a druge predaje maču.
„Druga zvijer“, ona koja uzlazi iz zemlje, također progoni svete, ali na drugačiji način: uglavnom ih fizički ne ubija, nego marginalizira i progoni. Glavna zadaća te zvijeri je da „prisiljava zemlju i sve pozemljare da se poklone prvoj Zvijeri“ (13, 12). To je moć uvjeravanja, neke vrsti Zmajeve propagandne mašinerije. Promiče čašćenje prve zvijeri sve do stanja ropstva, inaugurirajući u tu svrhu užasnu praksu udaranja žiga na desnicu ili na čelo, bez kojeg nije moguće „kupovati ili prodavati“, hoće reći, biti ravnopravni član društva 8.4. Blago progonjenima zbog pravednosti ... (žalosna prethodnica Davidove zvijezde koju su židovima nametnuli nacisti).

Druga zvijer ne koristi toliko oružje, koliko kulturu i javno mnijenje.

Tako, ovu simboliku nije teško primijeniti na naše vrijeme. Pali ateistički totalitarni režimi i vojne diktature utjelovljivale su prvu zvijer čije su posljedice bile brojni mučenici, najbrojniji dosada u povijesti. Druga zvijer pak je trenutno dominantna u zapadnom civilizacijskom krugu. Benedikt XVI, čini se, primjenjuje paradigmu dvije zvijeri na sadašnju situaciju.


Govoreći u Poruci za svjetski dan mira 2007., veli: „Postoje režimi koji svima nameću jednu jedinu religiju, dok naprotiv indiferentni režimi ne gaje nasilno progonstvo, nego sustavno kulturalno ismijavanje prema religijskim vjerovanjima“ (br. 3).

I egzegeta Heinrich Schlier oštroumno je analizirao ovu činjenicu. On skreće pozornost na ulogu što u tome igra javno mnjenje. „Duh svijeta“, kako ga naziva Pavao (1Kor 2, 12), ili duh vremena, postaje duhovno ozračje kroz koje djeluju demonske sile.

„Nastaje tako povijesni duh/mentalitet velika intenziteta, kojemu se pojedinac teško uspijeva oduprijeti. Drži ga se sveopćim i prevladavajućim duhom/mentalitetom. Djelovati, misliti ili reći štogod protiv njega smatra se besmislicom ako ne upravo nepravdom ili deliktom (diskriminacijom!). Tako da se mnogi/većina ne usude prema stvarima, situacijama i životu postaviti drugačije nego li to dominantni mentalitet predstavlja. Prikriveni gospodar ovoga svijeta – skriven upravo u duhovnom zraku , tj. u ozračju raznih epoha nameće pogled na svijet i život kroz svoju vlastitu perspektivu“ (Demoni e spiriti maligni nel Nuovo Testamento, Paideia, Brescia 1976., 194s).

Koja je razlika između dvije forme progonstva? Državni ateizam bori se otvoreno protiv  vjere, sekularizam pak nastoji vjeru predstaviti nerelevantnom, ili preostalim ostatkom nadiđenih stupnjeva ljudske svijesti.

Obilježja istinskog mučenika: ljubav, poniznost i milost 

Potaknut polemikom s Donatistima koji su opravdavali mučeništvo-samoubojstvo, sv. Augustin je promišljao o stvarnoj naravi kršćanskog mučeništva i došao do zaključka da nekoga „mučenikom ne čini kazna, nego uzrok/povod“.

No izreka: „Uzrok/povod čini mučenika“, morala je biti nadopunjena drugom izrekom: „ljubav čini mučenika“ (Commento al vangelo di Giovanni, 6, 23: „Za vrijeme progonstva Crkve mučenici su bili vođeni ljubavlju“).

Primjer za takovo ponašanje dao je prior Dom Christian de Chergé kad je napisao duhovni testament, pravi biser duhovnosti mučeništva. (Radi se o 7 monaha trapista ubijenih od grupe islamskih fundamentalista u svibnju 1996. u Alžiru. Par dana prije, kada se već predosjećalo da će smrt biti neizbježna njihova sudbina, prior je napisao duhovni testament): „Kada dođe taj trenutak, volio bih imati toliko lucidnosti koja će mi omogućiti da zatražim oprost od Boga i od braće, opraštajući, istog trenutka, svim srcem i mome ubojici“.

On ne želi da poradi eventualne smrti, njega i njegove subraće, bude udaren čitav Islam ili alžirski narod; ne želi niti da krivnja padne na materijalnog izvršitelja, „osobito ako on kaže da djeluje u vjernosti onome što vjeruje da je Islam“. I zaključuje, izravno obraćajući se onome pred čijim će se nožem za koji dan naći: „I tebi, prijatelju posljednjeg trenutka, koji nećeš znati što činiš, da, također i tebi želim reći HVALA, i ZBOGOM, kojega ću promatrati na tvom licu. I neka nam bude dano da se ispunjeni radošću, u raju sretnemo iznova, ako se Bogu, Ocu našemu, Ocu obojice, bude svidjelo. Amen“ (Martiri in Algeria, Ancora, Milano 1997., 92). Okolnosti su sv. Augustina dovele da istakne jednu drugu kvalitetu kršćanskog mučenika: poniznost.

U knjizi De civitate Dei, on se sučelio s poganskom kulturom u kojoj su se uzdizali mučeništva i samoubojstva poradi časti: Lucrezie, Catone, Muzio Scevola, Attilio Regolo. Prema Augustinu, to je bio izraz oholosti, a ne istinske veličine duše. Jer bi ih ova potaknula da s jakošću duše podnesu patnju i poniženje, a ne da prihvaćajući je oduzimaju si život.

Poniznost mučenika očituje se i u njihovu strahu pred smrću: „Oni su mučenici, ali ponajprije ljudi“ (

Sermone 335H, 2). Daleko je to od duha stoičkog mudraca, koji veli, da se i cijeli svijet sruši na njega, ostao bi bez straha među ruševinama (usp. Oratio, Carmi 3, 3,8).

Duboko više kršćanski izgleda Bernanosov opis priprave na mučeništvo u djelu Razgovori karmelićanki. Mlada redovnica Blanka od Isusove Agonije, zbog straha pred mogućim mučeništvom, bježi i udaljuje se od sestara. U zadnji tren ipak smogne snage i sama se pridruži sestrama na giljotini pjevajući posljednju kiticu Veni Creator.

Progonjeni nepravedno ili pravedno?

»Blago vama kad vas zbog mene – pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas!

Prema Augustinu riječ „slažu “ (pseudomenoi) odražava evanđelistovu preokupaciju da razlikuje nepravedno od pravednog progonstva (III, V, 2).

Evanđelist, možda potaknut eklezijalnim iskustvom, pretpostavlja mogućnost da kršćani nisu uvijek krivo optuživani, nego možda i s pravom. Uostalom, nije to izolirani glas u apostolskoj Crkvi. Već Petar razlikuje kada netko trpi stoga jer je kršćanin, a kada trpi „kao ubojica, ili kradljivac, ili zločinac, ili makar i kao nametljivac“ (1Pt 4, 15-16).

Često puta i mržnja sekulariziranog svijeta prema vjernicima nije uvijek posve neopravdana. I danas, kao i u vrijeme 2. Klementovog pisma, mnogi se dive Kristu i istini evanđelja, ali se sablažnjavaju nedosljednošću onih koji se smatraju kršćanima.

Idealni stav kršćanina pred opozicijama svijeta zacrtan je od Pavla kada piše: „Proklinjani blagoslivljamo, proganjani ustrajavamo, pogrđivani tješimo“ (1Kor 4, 12-13). To je program koji je pisac pisma Diognetu uočio da ga kršćani njegova vremena ostvaruju. On bilježi: „ljube sve, a od sviju su proganjani, proklinjani su a blagoslivlju“ (5, 11.15).

Često nas „pravednost“, to jest, dužnost i savjest, prisiljavaju da velimo i činimo stvari koje mogu izazvati opoziciju onih oko nas, čak i u najbližem našem okruženju. Sam Isus na to upozorava: „razdijelit će se trojica protiv dvojice i dvojica protiv trojice –otac protiv sina i sin protiv oca, mati protiv kćeri i kći protiv matere, svekrva protiv snahe i snaha protiv svekrve.“ (Lk 12, 53).

Za kraj želimo sažeti ovo blaženstvo: Blago progonjenima zbog pravednosti... o kojem smo zadnjih tjedana razmatrali.

Uvjet za biti blažen je spremnost na trpljenje, a razlog radosti nije progonstvo već posjedovanje Kraljevstva, tj. Duha u sebi. I to već sada. Zato se prema progoniteljima možemo odnositi drugačije: moliti za progonitelje kako bismo bili sinovi svoga Oca koji je na nebesima.

Konstatirali smo i da će biti blaženi ne samo oni koji trpe progonstvo radi Krista nego i koji
Trpe radi pravedne stvari.

Također smo uočili da postoje direktna progonstva i „nenasilni“ progoni.

„U Crkvi danas ima toliko mučenika; mnogi su prognani. Pomislimo na Bliski Istok i na kršćane koji bježe od progona; na već ubijene kršćane. Pa i oni kršćani, koji su izbačeni onako, na elegantan način i u bijelim rukavicama – i to je progon“, kazao je papa Franjo, ustvrdivši ponovno da danas ima više svjedoka i mučenika nego u prvim stoljećima Crkve.


Jedino družeći se s Duhom u sebi moći ćemo razotkriti i podnijeti snagom toga Duha u poniznosti i s ljubavlju sve vrste progona. Tada blago nama.

Nema komentara:

Objavi komentar