Pitanja i tekst za razmatranje za
prvi tjedan sedmoga blaženstva - "Blago mirotvorcima: oni će se
sinovima Božjim zvati!" započeo je u subotu 19.07.2014.
Pitanja:
1.
Zaustavljam li se na miroljubstvu ili prelazim i na mirotvorstvo u svojoj
sredini?
2.
Dopuštam li Kristu da u meni živi, da živi pod mojim imenom i prezimenom, sa
svojim mirom?
3.
Na koji način poštujem slobodu drugoga?
4.
Kako se odnosima prema odgovornosti za stvaranje mira s drugima? Mislim li da
je to dužnost nekih «viših», «drugih», «pozvanijih»?
5.
Tražim li rado svoj mir kako bih posredovao za mir među drugima? Upuštam li se
u rizik otvaranja svoga srca drugome i kako? Pomirujem li druge s Bogom -
ispovijedanjem ili upućivanjem na ispovijed?
6.
Kako je sa mojim razumijevanjem drugog, mojim dijalogom i komunikacijom?
7.
«Neka se ne uznemiruje srce vaše»! - poručuje Isus. Vjerujem li u tu poruku?
Blago
mirotvorcima: oni će se sinovima Božjim zvati! (Mt 5,9)
Mir
dolazi od Boga!
I on je plod kod onih koji imaju odnos s Bogom. Tek tada ga mogu
prenositi i drugome. Biti mirotvorac (tvoriti mir) može samo onaj koji ima mir
s Bogom i mir sa samim sobom, a onda će moći biti kanal mira Božjega i drugim
ljudima.
Put
do mira je molitva! Istinski mir je prisutnost Boga među ljudima! Pravi
mir uvijek je dar Božji, jer ne podrazumijeva samo horizontalu (ljudsku
dimenziju) nego i vertikalu (Božansku dimenziju). Kristov mir nije mrtvi, mir
pod svaku cijenu. Njegov mir nije kompromis ili rezultat političkog dogovora,
nego da bi zavladao njegov autentični mir među ljudima trebaju biti življena
blaženstva, a napose prethodna. Ili rečeno riječima: utješen čovjek treba biti
siromah u duhu, krotak, živjeti pravedno i čista srca koje gori ljubavlju, te
da je pun milosrđa prema drugima. Mir vlada ondje gdje se poštuje sloboda
drugoga. Samo nutarnje slobodan čovjek može uživati mir, jer on već živi u
njegovu srcu! Mir se postiže vlastitim izborom, a ne kompromisom, nekom
ravnotežom ili vagom.
Drugi
dio ovog blaženstva tumači prvi: sinovi su Božji uvijek mirotvorci. Pravi
mirotvorac je Isus Krist: Jedini pravi Sin Božji koji je pomirio čovjeka s
Bogom i uspostavio mir između Boga i čovjeka, koji bijaše narušen Adamovim
neposluhom.
Čovjek,
kao istinski mirotvorac, nužno je patnik. On polazi na križ kako bi po
njegovoj žrtvi drugome uslijedio dar mira i oslobođenje od zla. Ono što je
važno jest to da mirotvorac ima sinovski odnos s Bogom i tako omogućuje svim
ljudima da su mu braća. Da bi mir mogao zavladati među ljudima čovjek se
najprije treba uputiti u jedan rizik, a to je: otvoriti svoje srce
drugome. Rizično, ali jedino na taj način može doći mir među ljude. Mora
pokušati shvatiti drugoga i otvoriti mu dušu bez straha da će biti okraden.
Razgovor je jedno od sredstava mirotvoraca. Mirotvorac poštuje slobodu drugoga
i on drugoga mora voljeti. No, mirotvorac ne bježi od patnje, on neprestano
prinosi sebe u žrtvi ljubavi i zna dobro da svako bježanje od patnje suočenja
sa samim sobom, s drugima ili nadnaravnim neprijateljem, može uroditi samo
većim nemirom, a time i kukavičlukom. Stoga je mirotvorac čovjek borbe,
jer zna da će izborivši se za Božji mir, omogućiti na taj način tom Božjem miru
da zavlada u ovom svijetu, ali najprije kada zavlada u njegovu srcu. Mirotvorac
donosi dobro!
Razumijevanje
čovjeka, razumijevanje stvarnih problema je kod mirotvorca nezaobilazna
kvaliteta. ‘Mirotvorci vode rat protiv rata’ (biskup Mijo Škvorc). Ali
mirotvorac je čovjek koji se bori prvotno za mirnu savjest, kako kod sebe tako
i kod drugih. Mirotvorstvo ima dominantnu ulogu u razumijevanju čovjeka i
njegovih problema, te nastoji riješiti te probleme pomažući čovjeku. Zato je za
mirotvorca riječ tj. komunikacija, važno sredstvo za postizanje mira među
ljudima. Dijalog, komunikacija, razgovor; sve su to ljudska sredstva kojima
se treba služiti ukoliko želimo postići mir. ‘Dijalog je novo ime za
ljubav!’ (Pavao VI.)
Mirotvorci
Mt
5,9: «Blago mirotvorcima, oni će se sinovima Božjim zvati».
Mir.
U Svetom Pismu mir je pozitivnost, ne samo odsutnost rata i borbe. Mir je
blagostanje, vedrina, rad. Nije mir ako nema rata, a ima gladi. Treba
čovjeku hrane. To znači boriti se da nastupi mir, dobri odnosi i ravnoteža. 2
U
Novom zavjetu mir se spominje 88 puta. U svakoj knjizi Novog Zavjeta Isus je
ostavio svoj mir: « Mir vam ostavljam, mir vam svoj dajem! Dajem vam ga ne kao
što svijet daje.» (Iv 14,27) Iskustveno znademo što znači biti bez unutarnjeg
mira. Taj mir samo Bog daje!
1.
Mirotvorci. Blaženstvo ne govori o onima koji mir žele i vole, nego o onima
koji mir tvore.
Svi
mi želimo i tražimo mir, ali se svi ne borimo i ne tvorimo mir. Potrebno je
založiti vlastitu kožu, a ne samo vlastitu volju, «dobru volju». Stupiti na
scenu i unijeti pozitivne odnose među ljute ljude - to je mir!
Za
mir se možemo boriti na tri razine:
a)
U odnosu na sebe:
Čovjek je podijeljena osobnost: u dva dijela - gornji okrenut prema nebu i
donji dio okrenut prema zemlji. Nebo i sloboda, zemlja i ropstvo. Razum i
savjest, nagon i strast. Divlji i pitomi konj. Materija sa svojim, a duh sa
svojim zakonima koji su u stalnoj borbi. «Ne činim ono što hoću, nego ono
što neću, to činim» (Rim 7,19) Mirotvorac je onaj što se bori za vlastiti
mir u duši. Povezuje samog sebe u Bogu. Važna je ova spoznaja: ne
mogu stvoriti mir u sebi bez nekog izvana, tj. bez Krista. «Živim ali ne živim
više ja, nego Krist živi u meni» (Gal 2,20); «Doista, on je naš Mir, on
koji od dvoga učini jedno» (Ef 2,14)
Krist
je mirotvorac po svojoj funkciji. On je jedini kadar donijeti čovjeku poželjan
mir!
b)
U odnosu na druge: Cijela je povijest isprepletena bitkama, počevši od prve
braće, Kajina i Abela, preko Židova i pogana, Grka i barbara, do današnji
blokova, naroda, rasa i klasa.
Uvijek
podijeljenost i borba, nemiri i ratovi. Krist na jednom mjestu veli:»Ne mislite
da sam došao donijeti mir na zemlju. Ne, nisam došao donijeti mir nego mač» (Mt
10,34). Isus ovdje misli na «lažni mir», onaj prividni mir, pomirenje i
primirje. On je znak koji je osporavan , kojemu će se neki protiviti, drugi ga
blagoslivljati. Pred njim će se ljudi opredjeljivati, zato će nastati sukobi,
jer neki žele Boga, drugi pak hoće sebe i sotonu.
-
Mirotvorci su oni koji se zalažu za uzajamno razumijevanje, za mirno radno i
plodno stanje, za prevladavanje antagonizama. Pavao poručuje i nama preko
Rimljana:
«Ako
je moguće, koliko je do vas , u miru budite sa svim ljudima» ( Rim 12,18). Zna
Pavao da ima ljudi s kojima se ne može biti u miru. Ako je moguće, i koliko to
stoji do nas, učinimo sve da budemo u miru sa svima!
c)
U odnosu na Boga:
Mi se nalazimo u nemiru i pred Bogom. Stidimo se Boga jer popuštamo sebi.
«Sakrio sam se jer sam gol» (Post 3,10), govori jadni Adam pred Bogom. Isto
tako bismo morali vrlo često govoriti:»Sakrili smo se jer nam je savjest
ogoljena, nemamo ništa osim vlastitog egoizma i nevaljalštine…
Bog
dolazi u susret čovjeku. Jedino u kršćanstvu Bog traži čovjeka- da mu mir
donese! Bog je ovdje mirotvorac, i čovjek treba prihvtiti Boga, ako želi
vlastiti mir s njime!
Gotovo
svaka poslanica počinje i završava s mirom: Rim 14,13- A Bog nade…napunio vas
mirom, Fil 4,9: I Bog mira bit će s vama…, 2Kor 13,11: Bog ljubavi i mira bit
će s vama!
Ono
što se čovjeku može zaželjeti u najvećem stupnju jest unutrašnji mir sa samim
sobom, s drugim i posebno s Bogom! 3
2.
Sinovi Božji. To je hebrejski izraz, kao npr. Barnaba - Sin utjehe, tj.
tješitelj, ili Sinovi groma, tj. ljutiti, srditi kao grom. U tom se smislu i
ovdje pridaje izraz «sinovi Božji» tj. bit će slični Bogu. Jer tko tvori mir
koji dolazi od Boga, taj je mirotvorac poput Boga.
3.
Zvati. Znači jednostavno - biti. Posjedovat će vječni život i bit će pravi
sinovi Božji, prava Božja djeca.
Mirotvorac
je Isus koji ozdravljene šalje da idu u miru i zavađene pomiruje tražeći da
opraštaju zato što oproštenje trebaju. Mir je u SZ punina spasenja, pa je
mirotvorac onaj koji zahvalno priznaje spašenost od Boga darovanu i
"čini" mir među ljudima da bi se mogli otvoriti Bogu i jedni drugima.
Kad Isus kaže da će se mirotvorci sinovima Božjim zvati, onda na njih prenosi
svoj sinovski odnos s Bogom. Tko mir čuva ili ponovno uspostavlja, nastavlja
Isusovo poslanje u svijetu, makar i ne prihvaćao Isusa za Krista i Gospodina.
Iz 9, 5 kaže o Mesiji da je "Knez mironosni". Isus je sve više Mesija
što u njegovo ime više pridonosimo miru!
“Mirotvorci”,
dakle i oni koji stvaraju mir u smislu molitve za mir Franje Asiškog, daju i
drugima na znanje da je ovdje na djelu drugačija snaga od onih koje inače
određuju život.
“Oni
će se sinovima (i kćerima) Božjim zvati”.
Andrija
Vrane
Nema komentara:
Objavi komentar