Pitanja i tekst za razmatranje za treći
tjedan sedmoga blaženstva - "Blago mirotvorcima: oni će se sinovima
Božjim zvati!" započinje u subotu 02.08.2014.
Pitanja:
1.
Mir vam svoj ostavljam, dajem… Jesam li kada taj mir primio i što sam s
njim učinio? Možda ga ne mogu ni dati, ako ga nisam primio? Uočavam li da mi ga
na svakoj Misi On daje?
2.
Kako stojim s konstatacijom da bez Isusa ne mogu ništa učiniti? Što uistinu
činim s Isusom, a što bez Isusa? Kakvu razliku uočavam u tim iskustvima?
3.
Neka se ne uznemiruje i ne plaši vaše srce..." (Iv 14,27). Znači da
se plaši. Čega? Koga se bojim? Koje strahove trebam nadvladati?
4.
Mir i duhovna borba: U svijetu ćete imati patnju. Ali, ohrabrite se: ja sam
pobijedio svijet!" Koliko se hrabro odupirem do krvi, ali u
miru? Uspijevam li to dvoje spojiti, oduprijeti se do krvi i ostati u miru?
5.
Uočavam li važnost borbe za unutarnji mir upravo na području vlastitih misli?
Koje misli i Božje riječi, strelovite molitve i sl. tebe ohrabruju i vraćaju ti
mir?
6.
Sv. Vinko Paulski kaže da mi svojim nemirom često Bogu smetamo, a ne pomažemo:
„Valja nam više dopustiti da se stvari učine, nego li činiti." Kad
sam tako postupio?
7.
Mir dolazi kao posljedica povjerenja u Isusovu riječ. Isus reče: Ja sam
pobijedio svijet! (Iv 16,33)! Koliko sam siguran u tu pobjedu?
Blago
mirotvorcima, oni će se sinovima Božjim zvati!
Sedmo
blaženstvo naziva blaženim mirotvorce, koji će se zvati sinovima Božjim. To su
oni koji ne samo žele, nego stvaraju mir ili bolje reći ostvaruju, čine da taj
mir bude stvarnost, zbilja, tj. predaju drugima Kristov mir, mir koji je donio
Knez Mironosni, Jedinorođenac (Mir ne zemlji ljudima, miljenicima
Njegovim.). To je onaj isti mir koji je Isus ostvario kao žrtva
pomirnica za nas i naše spasenje i koji je dao učenicima: Mir vam
svoj ostavljam, mir vam svoj dajem ja… ne onaj koji svijet vam daje. To
je mir Sina Božjega. I zato će se svi oni koji su poput njega mirotvorci, zvati
sinovima Božjim.
Mi
molimo na svakoj Misi: Jaganjče Božji koji oduzimaš grijehe svijeta – daruj
nam mir. Doista, on je mir naš (Ef 3,11a), kaže za Isusa Krista sveti
Pavao.
Krist
donosi, ostvaruje i (pre)daje svoj mir. No, ne čini li se kao da u našem
kršćanskom životu izostaje taj mir. Toma Akvinski čini podjelu duhovnog mira
na: teološki – u odnosu s Bogom (raspoložena srca podlaganje njegovoj volji);
psihološki – u nama samima (mir sa samim sobom, nezadovoljstvo razne vrste);
socijalni - u komunikaciji s bližnjima. Npr. reakcije na druge, na njihove
postupke i riječi; u Crkvi - neučinkovitost u apostolatu, podjele, osude,
zavisti, i u svijetu koji nas okružuje - nepravda, nered, nemir, ubojstva,
ratovi...
Zašto
je tome tako? Što je to s nama kršćanima da nemamo mir, ne prenosimo mir, ne
stvaramo mir, da smo miroljupci, ali ne i mirotvorci?
Jacques
Philippe u svojoj knjizi Traži mir promišlja ovako: Boga, svetost i
službu prema bližnjemu tražimo na nemiran i tjeskoban način, umjesto s
pouzdanjem i mirom, što bi bilo moguće kad bismo bili poput male djece, kao što
nam to kaže evanđelje.“
Kakav
je, dakle, mir na koji nas poziva Krist, koji nam on daje i predaje, a koji smo
onda mi pozvani primiti, živjeti i predavati (svjedočiti)?
1.
Isus kaže: Bez mene ne možete ništa učiniti
Ne
kaže: da ne možemo učiniti nešto posebno, nego ništa. Baš ništa. Mi to ne
shvaćamo dovoljno ozbiljno i često imamo nemir upravo zato što činimo bez
njega. Zato doživljavamo i neuspjehe i kušnje i poniženja, i to na svim
područjima našeg bića. Kad bi mogao, Bog bi nam prištedio sve te kušnje, no one
su potrebne da bi nas uvjerile u našu potpunu nesposobnost činiti dobro
vlastitim snagama. Neophodno je to posvijestiti i priznati sebi.
2.
Unutarnji mir i plodnost apostolata
Ako
ozbiljno uzmemo tu riječ, vidimo da je osnovni problem našeg duhovnog života
pitanje: kako dopustiti Isusu da u meni djeluje? Kako dozvoliti Božjoj
milosti da slobodno djeluje u mojem životu? Trudimo se vlastitim snagama,
razumom, mudrošću, ali ono što je potrebno je ispravan stav, ispravno duševno
stanje. Samo na taj način moći ćemo donositi roda, „roda koji
ostaje" (Iv 15,16), da naša radost bude potpuna. Taj stav,
to stanje je stanje unutarnjeg mira. Bog je Bog mira. On niti govori niti
djeluje u nemiru i uzrujanosti, već samo u miru. Sjetimo se iskustva proroka
Izaije na Horebu da „Bog nije bio ni u olujnom vihoru, ni u potresu, ni u
ognju, nego u šapatu laganog i blagog lahora (1 Kr 19)!“ A po Izaiji Bog kaže: Mir
i obraćenje - spas vam je, u smirenu uzdanju snaga je vaša. Ali vi ne
htjedoste." (Iz 30,15) 2
Božji
Duh je blag i miran, a ne duh nemira, uzrujanosti i pretjerane revnosti koji
nas često vodi. Sv. Vinko Paulski kaže da mi svojim nemirom često Bogu smetamo,
a ne pomažemo: „Valja nam više dopustiti da se stvari učine, nego li
činiti." Unutarnji mir je evanđeoski mir. No to ne znači da nas
Evanđelje poziva da budemo neosjetljivi, da utrnemo osjećaje ili postignemo
hladnu ravnodušnost istočnjačkih duhovnosti. Samo ako djela ljubavi činimo u
miru skupa s Kristom, a ne svojom snagom, jedino je tada moguć apostolat i
djela ljubavi prema bližnjemu,
3.
Mir i duhovna borba
Iako
je pozvan na mirotvorstvo, kršćanski život je borba, nemilosrdan rat. Ali nije
nam se boriti protiv tijela i krvi, zato se moramo obući u Božju bojnu
opremu, a ne svoju, svjesni: ta borba će završiti tek našom smrću.
To je borba za duhovni mir, unutarnji mir.
4.
Mir, čest predmet duhovne borbe
Zato,
često unutarnji mir i jest upravo predmet duhovne borbe. Duhovna se
borba sastoji upravo u tome da se obrani mir srca u bitci protiv neprijatelja,
koji hoće, trudi se i sve čini da
izgubimo
taj unutarnji mir. Zato je naše jedino bojno polje borba za taj Kristov mir,
svjesni da Krist je već pobijedio: To vam rekoh da u meni mir imate. U
svijetu imate muku, ali hrabri budite - ja sam pobijedio svijet!(Iv 16,33), uvijek
sigurni u pobjedu, znajući da je pobjeda već dobivena, budući da je
Gospodin uskrsnuo. „Zato se kršćanin ne bori svojom snagom, već snagom
Gospodina koji mu kaže: Dosta ti je moja milost, jer se moja snaga savršeno
očituje u slabosti. (2 Kor 12,9). Njegovo glavno oružje nije niti prirodna
čvrstoća karaktera, niti ljudske sposobnosti, već vjera i potpuno pripadanje
Kristu, koje mu omogućavaju da se u najgorim trenucima slijepim pouzdanjem
preda Onome koji ga ne može napustiti. „Sve mogu u onome koji mi daje
snagu" (Fil 4,13). „Gospodin mi je svjetlost i spasenje, koga da se
bojim?" (Ps 27[26]).
Kršćanin
je ,,u borbi protiv grijeha“ pozvan „oduprijeti se do krvi" (Heb
12,4), ali se bori mirna srca. Što mu je srce mirnije, to je borba efikasnija,
jer, kao što smo rekli, upravo mu taj unutarnji mir omogućuje da se bori Božjom
snagom, a ne svojom, koja bi se brzo iscrpla.“
5.
Razlozi s kojih gubimo mir uvijek su loši razlozi
„Jedan
od glavnih vidova duhovne borbe jest bitka na području misli. Boriti se
znači ovo: mislima koje dolaze iz našeg duha, iz naše okoline ili od
Neprijatelja (izvor im je, zapravo, nevažan) i koje nas zbunjuju, straše i
obeshrabruju, treba suprotstaviti one misli koje nas mogu ohrabriti i vratiti
nam mir. U tome nam pomaže strelovita molitva, molitva srca, ponavljanje Božje
riječi… Kakve su naše misli, takvi su i osjećaji, takve su i reakcije, stavovi,
odluke i djela. Ovo uvjerenje ne može se zasnivati na ljudskom razmišljanju
nego na Božjoj riječi. Isus kaže„Ostavljam vam mir; mir, i to svoj, dajem
vam. Ja vam ga ne dajem kakav svijet daje. Neka se ne uznemiruje i ne plaši
vaše srce..." (Iv 14,27).
Mir
dolazi kao posljedica povjerenja u Isusovu Riječ, Kristovo kraljevstvo nije od
ovoga svijeta. Kad nam Gospodin kaže da nam ostavlja mir, da nam daje svoj mir,
ta riječ je božanska riječ, riječ koja ima istu stvaralačku moć kao i ona koja
je podignula nebo i zemlju iz ništavila, istu težinu kao ona koja je smirila
oluju, kao ona koja je ozdravila bolesne i uskrsnula mrtve. Budući da nam Isus
kaže, i to dva puta, da nam daje svoj mir, mi vjerujemo 3
da
ga nikada neće uzeti natrag. Ta neopozivi su dari i poziv Božji! (Rim
11,29). Ali, mi ih ne primamo i ne služimo se njima. Jer prečesto nemamo
vjere... Da, mi nemamo vjere i zato se ništa ne događa. Nema tog čudesnog mira
ni radosti.
A
Isus je rekao: „Ovo vam rekoh, da u meni imate mir. U svijetu ćete imati
patnju. Ali, ohrabrite se: ja sam pobijedio svijet!" (Iv 16,33). U
Isusu uvijek imamo mir, jer je on pobijedio svijet, jer je uskrsnuo od mrtvih.
Svojom smrću on je pobijedio smrt, poništio je osudu koja nam je prijetila.
Pokazao je Božju dobrohotnost prema nama. I zato, "Ako je Bog za nas,
tko će protiv nas? Tko će nas rastaviti od ljubavi Kristove?" (Rim
8,31).“
6.
Dobra volja, neophodan uvjet mira
„Čovjek
koji se protivi Bogu, koji više ili manje svjesno bježi od njega, njegovih
poziva i njegovih zahtjeva, ne može biti u miru. Đavao ga smiruje i drži u
lažnom spokoju, a Bog, koji želi njegovo spasenje i obraćenje, uznemiruje mu
savjest da bi je doveo do pokajanja.
Bitan
uvjet unutarnjeg mira jest, dakle, ono što bismo mogli nazvati dobra volja, stabilan
i postojan stav čovjeka koji je odlučio ljubiti Boga iznad svega, koji u svakom
trenutku iskreno želi dati prednost Božjoj volji nad svojom, koji ne želi
svjesno Bogu išta odbiti. Njegovo ponašanje u svakodnevnom životu možda (ili
čak vjerojatno) neće biti u savršenom skladu s tom željom i tom nakanom. Bit će
nesavršen u ispunjavanju te želje, ali će to žaliti, molit će Gospodina za
oproštenje, pokušavat će se popraviti. Nakon eventualnih trenutaka slabosti,
trudit će se da se ponovno vrati u to uobičajeno stanje u kojem u svemu i bez
iznimke Bogu kaže da. Dobra volja je put koji prema svetosti vodi, jer taj stav
srca (čiji su temelj vjera, ufanje i ljubav) dozvoljava milosti Božjoj da nas,
malo po malo, nosi prema savršenosti. Ona je odluka da se u malim i u velikim
stvarima Bogu uvijek kaže da. Sve dok nismo donijeli tu odluku, u nama će
ostati neki nemir i neka tuga: nemir, jer ne ljubimo Boga onoliko koliko nas on
poziva da ga ljubimo; tuga, jer još uvijek nismo Bogu dali sve, a čovjek koji
je Bogu dao svoju volju, već mu je na neki način dao sve.“ Takvo predanje u
Očevu volju ostvaruje u nama mir, jer je srce ujedinjeno s Božjom voljom, koja
je naše istinsko ostvarenje i punina – biti sin Božji (pobožanstvenjenje,
bogosinstvo).
„Doista,
da li Bog od nas traži išta drugo do li dobru volju? On, koji je dobar i
milosrdan Otac, da li bi mogao tražiti više nego da ga njegovo dijete želi
ljubiti iznad svega, da trpi što ga nedovoljno ljubi i da je voljno, iako se
osjeća nesposobnim, odvojiti se od svega što se Bogu protivi? Zar neće i sam
priteći u pomoć i ostvariti te želje koje čovjek svojom vlastitim snagama ne
može potpuno ispuniti?“
Zato
se mirotvorci zovu sinovima Božjim, jer su poput Davida u psalmu 131. našli
djetinji pokoj u Bogu: „Gospodine, ne gordi se moje srce niti se oči moje
uznose. Ne idem za stvarima velikim ni za čudima što su iznad mene. Ne, ja sam
se smirio i upokojio dušu svoju; kao dojenče na grudima majke, kao dojenče duša
je moja u meni“ i s pouzdanjem primaju Kristov mir, čuvaju ga u sebi, a
onda i ostvaruju oko sebe. Sin/kći Božja je onaj koji je po Kristu darovanom
milošću prihvatio Boga za svoga Oca i predao mu se u ljubavi s povjerenjem kao
dijete Ocu.
Vlč.
Andrija Vrane
Usp.
Jacques Philippe: Traži mir, Kratki esej o unutarnjem miru;
INFORMATIVNI
CENTAR "MIR" , Međugorje, 2002.
Nema komentara:
Objavi komentar